Om föreställningen
Någonstans i Stockholm city. Här samlas samhällets mest utsatta, missbrukare, hemlösa, psykiskt sjuka och prostituerade. Men ingen går säker. Hemlöshet och utanförskap är en obetald hyra bort.
I Alexander Salzbergers bearbetning blandas Lars Noréns text med självbiografiska erfarenheter från delar av ensemblen och regissören själv. I ett samhälle utan skyddsnät är utsatthet inte längre något som handlar om andra.
Här möter barnen från 1998 sina vuxna alter egon och får chansen att ställa sina föräldrar till svars. Det är rappt och hudlöst, varvat med svart humor. Tunga klubbeats blandas med klassiska Stockholmslåtar i en mix typisk för Alexander Salzberger.
Om pjäsen
Personkrets 3:1 är en av dramatikern Lars Noréns mest uppmärksammade och omdiskuterade pjäser. Dramat skildrar livet bland samhällets mest utsatta. Genom ett rått och poetiskt språk blottade Norén marginaliseringens verklighet och konfronterade publiken med social misär, beroende och mänsklig sårbarhet. Pjäsen blev banbrytande i sin kompromisslösa realism och väckte stor debatt om teaterns roll i att spegla samhällets mörkaste hörn.
Personkrets 3:1 syftar på begreppet personkrets 3 i LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) som omfattar personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.
Personkrets 3:1 hade urpremiär på Riksteatern 1998 i regi av dramatikern själv, och spelades även in för SVT samma år. Pjäsen skrevs i en tid när välfärden nedmonterades och allt högre krav ställdes på individer att klara sig själva.