Image
Små djur och stora väsen

Film på bio för skolklasser

Skolbion på Skärisbiografen är skräddarsydd utifrån barnperspektivet med teman som berör och riktigt bra film. Se både ny biofilm, tidlösa klassiker och filmfestivalfilmer med ämnen som är aktuella för unga idag. Välj filmen som passar din klass ur vår katalog eller välj en egen film efter egna önskemål.

Biobiljetterna kostar mellan 0-20 kr/elev och lärare har fri entré.

Boka

Boka genom att fylla i bokningsformuläret. 
Fyll i formuläret här.

 

Program 

2024

APRIL

Måndag 8 april

10:15 Stockholm filmfestival Junior: Bim (Fri entré - bokas via festivalen på denna länk)
13:15 Stockholm filmfestival Junior: Kortfilmer för 6-13 år (Fri entré - bokas via festivalen på denna länk)

Måndag 15 april

13:15 Chaplins pojke - med live-pianist!  (åk 6-9)

Måndag 29 april

13:15 From the Wild Sea (åk 7-gymnasiet)

MAJ

Måndag 6 maj

10:15 Bamse och vulkanön
13:15 Önska film

Måndag 13 maj

10:15 Wall-E (Fsk-åk 6)
13:15 Önska film (Fullbokad)

Måndag 20 maj

10:15 Små djur och stora väsen (Fsk-åk 3)
13:15 Önska film

Måndag 27 maj

10:15 Den lille prinsen  (åk 1-3)
13:15 Önska film

JUNI

Måndag 3 juni

10:15 Ponyo på klippan vid havet (åk 3-6)
13:15 From the Wild Sea (åk 7-gymnasiet)

Måndag 10 juni

10:15 Ekens rike (åk 3-6)
13:15 Önska film

 

Tema: Shakespeare på vita duken – Tidlösa och färgsprakande filmiska tragedier

Aktuella teman

Tematik HT23-VT24


Tema: Natur och miljö - Filmen som fönster till en hållbar värld

Välkomna till en spännande filmresa för skolklasser, där biografduken blir portalen till en värld av miljömedvetenhet och äventyr. I vårt särskilt utvalda filmprogram möter eleverna en mångfald av perspektiv genom filmer som dokumentärerna From the Wild Sea och Ekens rike och de animerade spelfilmerna Små djur och stora väsen, Ponyo på klippan vid havet och Wall-E.

Dessa filmer kan användas som pedagogiska verktyg för att främja diskussioner om vår samtid och miljöfrågor. Genom att kombinera filmmediets immersiva egenskap med klassrumsdiskussioner får eleverna möjlighet att reflektera över sina egna åsikter och idéer och se världen ur nya perspektiv. Filmerna ger även en unik inblick i olika aspekter av miljön, samtidigt som de utnyttjar filmkonstens kraft för att gripa tag i tittarnas känslor och tankar. Kom och låt oss tillsammans inspirera framtidens miljöhjältar på biografen!
 

Tema: Shakespeare på vita duken – Tidlösa och färgsprakande filmiska tragedier

Välkomna att fira det filmiska arv som Shakespeare lämnat efter sig på 400-årsjubileumsåret. Under hela läsåret kommer Skärisbiografen att utforska filmkonstens fria tolkningar, influenser och svar på Shakespeares bidrag till konsthistorien.

Vårterminens filmprogram för skolklasser lyfter fram en modern klassiker som dansar runt Shakespeares pjäs - den romantiska Romeo och Julia, Romeo + Juliet (1997 av Baz Luhrmann). Filmen blir en ingång till både Shakespeares klassiker och moderna filmklassiker som de nya generationerna får chans att uppleva på vita duken.

I Romeo + Juliet möter eleverna två unga älskande, fångade i en förbjuden kärlek som utmanar rivaliteten mellan deras familjer. Genom ett möte mellan klassiskt drama och modern regi dyker filmen ner i en färgsprakande berättelse om passion, kärlek och ödesdigra konsekvenser. Filmen förmedlar på ett oförglömligt filmspråk Shakespeares tidlösa teman om kärlekens intensitet och destruktivitet. Med sin innovativa visuella stil och djärva tolkning skapar filmen en sensorisk fest och en emotionell berg-och-dalbana.

Diskussionsfrågor anpassade till filmerna finns för att föra samtalet vidare i biosalongen eller i klassrummet.


Tema: I mitten sitter kärnan

Inspirerat av teaterföreställningen ”I mitten sitter kärnan” som spelas i Kulturhuset Stadsteatern i Skärholmen under höstterminen kommer ett ackompanjerande filmprogram där maktrelationer mellan barn och vuxna utforskas. Tre noga utvalda filmer som på olika sätt skildrar maktrelationer mellan barn och vuxna visas för olika årskurser den här hösten.

Stumfilmklassikern Chaplins Pojke (1921 av Charlie Chaplin) är en sann biopärla och visas med livs levande livepianist i biografrummet. Filmen, tillsammans med pianisten Alexander Zethson, tar oss med på en emotionell och melodisk resa in i filmens magiska värld. Charlie Chaplin möter en liten pojke som blivit övergiven av sin mor och i samklang med temat kretsar filmen kring hur vuxna har den enkelriktade makten att påverka och kontrollera ett barns liv genom sina handlingar.

Italienska nyrealismen var rörelse i filmhistorien under 40-50 talet där ikoniska Cykeltjuven (1948, Vittorio De Sica) berättar historien om en far och son som kämpar för sin överlevnad i ett samhälle präglat av sociala och ekonomiska ojämlikheter. Här skildras på ett kraftfullt sätt den ofta obalanserade maktrelationen mellan barn och vuxna, där barnet tvingas ta vuxnas ansvar och ta itu med de utmaningar som livet kastar på dem.

I den fransk-kanadensiska filmatiserade versionen av barnlitteratursklassikern Den lille prinsen (2015, Marc Osbourne) möter vi en ung pojke som förs in i en magisk värld av fantasifulla berättelser och symboliska möten. Genom pojkens interaktioner med olika karaktärer utforskar filmen på ett gripande sätt hur barn kan bryta sig loss från samhällets förväntningar och finna sin egen väg. Här skildras maktförhållandet mellan barnets obegränsade fantasi och de vuxnas begränsade syn på världen.

Diskussionsfrågor anpassade till filmerna finns för att föra samtalet vidare i biosalongen eller i klassrummet.


Önska film

Vill ni se en film som inte finns i vår katalog? Boka en film efter egna önskemål och få hela biosalongen för er själva. Skicka en förfrågan med vilken film eller vilken typ av film ni vill se med klassen. Ange vilken årskurs det gäller och hur många ni är så skickar vi över ett förslag. 

Det kostar ca 3400 kr exkl. moms för filmhyra och hyra av biosalongen. 
För att boka, fyll i bokningsformuläret här eller kontakta: boka.skarholmen@kulturhusetstadsteatern.se 

Boka platser och besök bion

Bokningsinformation

För att boka, fyll i bokningsformuläret här.

För att få tips på filmer som passar er klass och ställa frågor kan du kontakta vår kommunikatör på boka.skarholmen@kulturhusetstadsteatern.se.

Biljettpris per skolgrupp är 20kr/elev, medföljande lärare eller skolpersonal har fri entré. 

Önska film

Vill ni se en film som inte finns i vår katalog?
Önska film innebär att ni kan abonnera hela salongen och välja en egen film som ni får se på den stora 8 meter breda filmduken. Kontakta oss och berätta vilken film ni  vill se, vi hjälper er att boka. Fråga oss om ni vill ha förslag utifrån ett specifikt tema.

Priset varierar beroende på vilken film det är. Det brukar kosta ca 3500 kr exkl moms.

Inför ditt besök

Skärisbiografen ligger i Kulturhuset Skärholmen. Bion är samma rum som Stora scen och byggs om till bio varje vecka. Adressen är Bodholmsgången 11-13 och entrén ligger mitt emot simhallen. Närmaste tunnelbanestationen är Skärholmen. 

Salongen har 120 platser, ca 14 rullstolsplatser, och hiss finns tillgänglig. 

Kom i tid, helst 30 min innan filmstart. Då hinner vi räkna alla barn och ni hinner hänga av er ytterkläder, hitta till toaletterna och slå er ner i våra  trevliga foajé. 

Behöver ni äta matsäck efteråt så anmäl det i tid, ingen mat och dryck i salongen.

Alla går upp tillsammans vid filmvisningens start.

Våra publikvärdar kommer att ta hand om eleverna i foajén och under föreställningen. Det är helt okej att ha reaktioner på det som händer på duken, så länge det inte stör filmupplevelsen.

Om en elev inte vill vara kvar inne i salongen av olika anledningar så följer en publikvärd med ut och det går bra att vänta nere i foajén.

Filmordlistan

Läsa gärna vår filmordlista  inför besöket och titta närmre på vad som finns på en filmproduktion och en biograf och se vem som gör vad.

Lärarmaterial

Till varje film som ingår i skolbio-programmet kommer ett inspirationsmaterial för lärare så att du tillsammans med din klass kan jobba vidare med upplevelsen och prata om tema och form med eleverna.

Samtala om film

Samtala om film

När en går och ser  en film på bio börjar filmupplevelsen redan på vägen till bion. Vad har vi med oss för känslor på vägen dit? Vet vi något om filmen på förhand som påverkar hur vi tar emot filmen när vi väl ser den, om en vän redan sett den och bygger upp ens förväntningar eller om en inte vet något alls kan påverka  hur mottaglig en är för filmen. Om resvägen är kort eller lång, om en är hungrig eller trött, om det är en ny plats eller inte kan också spela in i känslan som en har med sig in i salongen. Hur upplevs bions foajé?

Biografrummet är byggt och noga uttänkt för att på alla möjliga vis förhöja filmupplevelsen och för att så lite distraktion från omvärlden ska påverka filmens förmåga att förtrolla åskådaren och ta med den in till filmens magiska värld.

Under filmvisningen sker tusentals associationer och kopplingar mellan handlingarna i filmen, åskådarens liv, erfarenheter, kunskaper och kännedom. Filmen ger nya intryck, lockar nya tankar och kan visa nya bilder som en aldrig sett förut. Olika scener eller karaktärer kan göra starkare intryck än andra. Då kan det vara bra att lyfta fram dessa och prata om varför just dessa hade denna påverkan.

Några olika sätt att reflektera kring film är att efter filmvisningen samla ihop tankar kring vad det var vi såg och prata tillsammans eller i mindre grupper. Det går att göra genom att rita bilder från filmen, starta samtal via värderingsövningar eller diskussionsgrupper. I förslagen nedan börjar vi prata  om filmens miljö och beståndsdelar, sedan dramaturgi och uppbyggnad och sist innehåll, budskap och värderingar. Att prata i den ordningen kan vara ett sätt att närma sig filmen och elevernas intryck av den.

Rita bilder från filmen. På så vis går det att fånga upp de starkare intrycken som filmen gjorde och samtalen kan ta avstamp därifrån. Passar för yngre barn.

Värderingsövning med fyra hörn. Välj fyra påståenden om filmen och låt eleverna placera sig i olika hörn i rummet som representerar de olika påståendena. Diskutera ståndpunkterna. Även denna övning kan passa bra för yngre barn men även alla åldrar.
Värderingsövning med fyra hörn. Vilken av karaktärerna i filmen relaterar du mest med och varför?
Värderingsövning med fyra hörn. Kritiserar filmen samhället på något sätt och hur i så fall? 
Värderingsövning med fyra hörn. ​​​​​​​Vem har ”rätt” i filmen och varför?
Värderingsövning med fyra hörn. ​​​​​​​Gjorde karaktären rätt eller fel i en viss scen och varför?
Värderingsövning med fyra hörn. Var filmen som en vanlig film eller kändes den annorlunda, och varför?

Diskutera. Vilka olika filmgenrer som finns och känner eleverna känner till. Vilken genre tycker eleverna att filmen tillhör? Ibland kan åsikterna skiljas och påverka hur filmen togs emot i relation till förväntningarna på genren.

Diskutera. Beskriv filmens miljöer, misce-en-scène, tillsammans. Hur påverkas filmen av de olika miljö-valen? Färger, ljud, ljus, omgivningen m.m.

Diskutera. Följde filmen den klassiska Hollywood-dramaturgin? Gå igenom filmens händesleutveckling med hjälp av den dramatiska kurvan som beskrivs i Filmordlistan.

Diskutera. Hur är relationerna i filmen. Vad har huvudpersonerna för familje-, vänskaps-, och kärleksförhållanden? Går det att associera till det egna livet, karaktärer i andra filmer eller i litteraturen som ni stött på?

Diskutera. Hur/när förstår huvudpersonen vad hen behöver göra och hur påverkas hen?

Diskutera. Förändras personerna under filmens gång? På vilket sätt?

Diskutera. Vems värdegrund presenteras och är den förhärskande? Vad bygger dessa värderingar på (exempelvis: etnicitet, kön, religion, social tillhörighet, filosofiska teorier, politiska åsikter eller andra ideologier)?

Diskutera. Vem eller vilka tycker eleverna skulle behöva se filmen och varför.

 

Med inspiration från Filminstitutets Alla filmers filmhandledning.