Image
Barn som kollar på teater

Teater för skolklasser

Vi på Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen drivs av tron på kulturupplevelser och skolundervisning som två vägar till samma mål – att ge barn och unga verktyg att förstå sig själva och sin omvärld. Därför välkomnar vi dig och och dina elever i grundskola och gymnasiet till vår scen i Skärholmen! Priset är alltid 50 kr/elev och fri entré för medföljande pedagoger.
Image
Säg inget till mamma
Skärholmen

Säg inget till mamma

Om familjeband, tystnader och att våga vara sig själv. Urpremiär 14 februari 2026. Från 13 år.

Image
Kvinna samt två barn som målar på fasaden
Skärholmen

Medeas barn

Världskänd klassiker om en familjekris ur barnets perspektiv. 
Från 9 år. 

Image
Ett stort grått hus med massor av illustrerade barn på och kring huset.
Skärholmen

Upptäcktsfärd på Kulturhuset i Skärholmen

Bokning och tillgänglighet

Som skolpersonal kan du boka biljetter helt själv via ditt skolkonto på Mina sidor.

Saknar du skolkonto? Läs hur du skapar ett här: Skolbokning via Mina sidor.

Du kan även skicka in en bokningsförfrågan till oss på: 
boka.skarholmen@kulturhusetstadsteatern.se

Relaxed performance 

Relaxed Performance är en föreställningsform särskilt anpassad för den publik som vill ha en tryggare och mer avslappnad föreställning. Det innebär att föreställningen i viss mån kan anpassas, exempelvis genom ett lägre publikantal, dämpande av höga ljud och mindre ansträngande ljus. 

Skulle du vilja boka ett Relaxed Performance till din elevgrupp? Kontakta oss på
boka.skarholmen@kulturhusetstadsteatern.se

Tillgänglighet

Parkering: Det finns fyra parkeringsplatser för personer med nedsatt rörelseförmåga utanför Skärholmens simhall, som ligger mittemot teaterns entré. Adressen dit är Bodholmsgången 10 i Skärholmen.

Rullstol: Publikentrén till Kulturhuset Stadsteatern i Skärholmen ligger på markplan så det är lätt att komma in och ut ur lokalerna.

Rullstolsplatser bokas via kundtjänst på tel: 08-506 20 200. Ledsagare till besökare med funktionsvariation medföljer alltid gratis men måste ha en bokad biljett. 

Hiss: Det finns en hiss mellan de publika våningsplanen. Hissarna har automatiska dörrar.

Ledsagare: Ledsagare har alltid fri entré men måste ha en bokad biljett.

Toalett: Skötbord finns i den tillgänglighetsanpassade toaletten på entréplan.

Garderob: Obemannad garderob finns i foajén.

Inför ert besök

Kom i tid, helst 30 minuter innan. Behöver ni äta matsäck innan eller efteråt så anmäl det i tid, ingen mat och dryck i salongen.

Alla går upp tillsammans vid föreställningens start.

Våra publikvärdar kommer ta hand om eleverna i foajén och under föreställningen, och våra skådespelare är proffs. Det är helt okej att ha reaktioner på det som händer, så länge det inte stör föreställningen.

Om man inte vill vara kvar inne av olika anledningar så följer en publikvärd med en ut och man får vänta nere i foajén.

Ni kan läsa vår teaterordlista inför besöket och titta närmre på vad som finns på en teater och vem som gör vad.

Att samtala om scenkonst

Samtalet om en scenkonstupplevelse kan stranda i ”det var bra” eller ”det var dåligt”. Syftet med att tolka föreställningen och fortsätta samtalet är att ge en djupare förståelse för hur vi själva upplevde föreställningen och varför. Vi kan också få syn på hur olika våra upplevelser kan vara, och vi kan gemensamt komma fram till många olika tolkningar som öppnar vår syn. Målet med att prata om scenkonst är inte nödvändigtvis att förstå pjäsen, utan att förstå oss själva och världen. Du som lärare behöver inte vara expert på scenkonst eller ha förstått pjäsen för att undersöka föreställningen tillsammans med dina elever – du är en åskådare precis som de.

I en scenkonstföreställning är allt du ser resultatet av medvetna val. Det finns en anledning till att scenen ser ut som den gör, till att kläderna och musiken är som de är. Tillsammans skapar de teaterupplevelsen. Därför är det relevant att undersöka de val som gjorts, och prata om vad de väckte i oss.

När man samtalar om scenkonst kan man vara behjälpt av några enkla principer:

  • Vänta med värderingar – tolka hellre än tycka
  • Allt kan tolkas – inget finns av en slump
  • Utgå från dig själv – din upplevelse är det viktiga, inte regissörens eller manusförfattarens avsikt.

Frida Darj
Dramapedagog