Image
Publik som ser på bio på Skärisbiografen

Samtala om film

Filmens magi börjar redan innan salongen mörknar och lever kvar långt efteråt. Hur vi tolkar och påverkas av en film formas av våra förväntningar, miljön, och diskussionerna som följer. Här är tips på hur du som lärare kan skapa meningsfulla diskussioner och reflektioner i klassrummet.

När en går och ser  en film på bio börjar filmupplevelsen redan på vägen till bion. Vad har vi med oss för känslor på vägen dit? Vet vi något om filmen på förhand som påverkar hur vi tar emot filmen när vi väl ser den, om en vän redan sett den och bygger upp ens förväntningar eller om en inte vet något alls kan påverka  hur mottaglig en är för filmen. Om resvägen är kort eller lång, om en är hungrig eller trött, om det är en ny plats eller inte kan också spela in i känslan som en har med sig in i salongen. Hur upplevs bions foajé?

Nya intryck och tankar

Biografrummet är byggt och noga uttänkt för att på alla möjliga vis förhöja filmupplevelsen och för att så lite distraktion från omvärlden ska påverka filmens förmåga att förtrolla åskådaren och ta med den in till filmens magiska värld.

Under filmvisningen sker tusentals associationer och kopplingar mellan handlingarna i filmen, åskådarens liv, erfarenheter, kunskaper och kännedom. Filmen ger nya intryck, lockar nya tankar och kan visa nya bilder som en aldrig sett förut. Olika scener eller karaktärer kan göra starkare intryck än andra. Då kan det vara bra att lyfta fram dessa och prata om varför just dessa hade denna påverkan.

Samtal efter filmen

Några olika sätt att reflektera kring film är att efter filmvisningen samla ihop tankar kring vad det var vi såg och prata tillsammans eller i mindre grupper. Det går att göra genom att rita bilder från filmen, starta samtal via värderingsövningar eller diskussionsgrupper. 

I förslagen nedan börjar vi prata  om filmens miljö och beståndsdelar, sedan dramaturgi och uppbyggnad och sist innehåll, budskap och värderingar. Att prata i den ordningen kan vara ett sätt att närma sig filmen och elevernas intryck av den.

Rita bilder från filmen

På så vis går det att fånga upp de starkare intrycken som filmen gjorde och samtalen kan ta avstamp därifrån. Passar för yngre barn.

Värderingsövning med fyra hörn

Välj fyra påståenden om filmen och låt eleverna placera sig i olika hörn i rummet som representerar de olika påståendena. Diskutera ståndpunkterna. Även denna övning kan passa bra för yngre barn men även alla åldrar.

  • Vilken av karaktärerna i filmen relaterar du mest med och varför?
  • Kritiserar filmen samhället på något sätt och hur i så fall? 
  • ​​​​​​​Vem har ”rätt” i filmen och varför?
  • Gjorde karaktären rätt eller fel i en viss scen och varför?
  • Var filmen som en vanlig film eller kändes den annorlunda, och varför?

Diskussionsfrågor

  • Diskutera vilka olika filmgenrer som finns och vilka känner eleverna känner till. Vilken genre tycker eleverna att filmen tillhör? Ibland kan åsikterna skiljas och påverka hur filmen togs emot i relation till förväntningarna på genren.
  • Beskriv filmens miljöer, misce-en-scène, tillsammans. Hur påverkas filmen av de olika miljö-valen? Färger, ljud, ljus, omgivningen m.m.
  • Följde filmen den klassiska Hollywood-dramaturgin? Gå igenom filmens händesleutveckling med hjälp av den dramatiska kurvan som beskrivs i Filmordlistan.
  • Hur är relationerna i filmen. Vad har huvudpersonerna för familje-, vänskaps-, och kärleksförhållanden? Går det att associera till det egna livet, karaktärer i andra filmer eller i litteraturen som ni stött på?
  • Hur/när förstår huvudpersonen vad hen behöver göra och hur påverkas hen?
  • Förändras personerna under filmens gång? På vilket sätt?
  • Vems värdegrund presenteras och är den förhärskande? Vad bygger dessa värderingar på (exempelvis: etnicitet, kön, religion, social tillhörighet, filosofiska teorier, politiska åsikter eller andra ideologier)?
  • Vem eller vilka tycker eleverna skulle behöva se filmen och varför.

Med inspiration från Filminstitutets Alla filmers filmhandledning.

Image
Lampor på en scen.

Filmordlista

Vad gör egentligen en auteur? Och vad betyder montage? Lär dig mer om film genom att använda filmordlistan.