Konsten i Kulturhuset
Modern maskaron

Ovanför Kulturhusets huvudentré från Sergels torg finns en blankpolerad stålkula i form av en "smiley" av skulptören Christian Partos, en modern variant på antikens Maskaron som speglar och fångar himlen och folklivet. Denna sattes upp 2010 i samband med ombyggnationen av plattanplanet.
Cluster

Ljuskonstverket Cluster av Ivan Wahren tändes i Celsingtrappan i april 2022. Installationen startar med ett kluster på bottenvåningen med utsikt mot gatan, för att sedan slingra sig längs med betongväggen hela vägen upp till sjätte våningen där ett nytt kluster träder fram. Verket knyter an till arkitekten Peter Celsings ursprungsidé om ett hus som är tillgängligt för alla, ur alla synvinklar, utan gränser mellan staden och det som sker inne i huset.
Brunkebergs minne

Brunkebergs minne av konstnären Ebba Bohlin har en permanent placering på entréplan i Kulturhuset Stadsteatern. Verket består av två delar: en skulptur och en berättelse om Brunkebergs historia på emaljtavlor. Verket invigdes i september 2020.
Läs mer om Brunkebergs minne och Ebba Bohlin.
Strupsång

Strupsång av konstnären Matti Kallioinen kom på plats på plan 1 i mars 2023. "Kulturhuset vid Sergels torg förkroppsligar en idé om kulturens roll i det demokratiska samhället. Det står öppet och transparent mitt i huvudstadens hjärta" säger konstnären själv om verket.
Läs mer om Strupsång och Matti Kallioinen.
Båt och balkar

På plan 1, i Kulturhusets spets mot Drottninggatan i väst, hänger Lars Kleens konstverk Båt och balkar från 1974. Skulpturen består av en båt som hemlighetsfullt hänger uppe i taket. Se om du kan hitta dess undangömda läge!
Gestaltningen av publikfoajén utanför Stora scenen


I Stora scenens publikfoajé på plan 2 kan man se konstnären Ulrik Samuelsons glänsande putsade och målade väggar i en teknik som kallas stucco lustro. Verket Promenoirutformning kom på plats 1989-90. På några ställen avbryts målningen med mosaik av kakel. I gången från foajén ner mot Teaterbaren kan man betrakta Siwert Lindbloms skulpturer. De båda konstnärernas gemensamma gestaltning är en unik konstnärlig prestation som utgör förbindelsegången mellan Kulturhuset och Teaterhuset.
Draperi av Olle Bærtling

Utmed Kulturhusets fasad hänger ett draperi som är formgivet av Olle Bærtling och tillverkat av Handarbetets Vänner. Draperiet ritades specifikt till Hörsalen på plan 3 och invigningen av Kulturhuset 1974. År 1997 togs en kopia fram då originalet var slitet efter att ha hängt flera år i sitt utsatta läge. Under åren 2018-2020 togs återigen en kopia fram, även denna av Handarbetets Vänner. Kulörerna är en viktig del i textilen och därför gjordes ett flertal färgprover för att efterlikna de ursprungliga nyanserna.
Fragment av moder jord

I rulltrappshallen intill verksamheten Rum för barn på plan 4 finns konstverket Fragment av moder jord av Rolf Blylods. Konstverket är från 1971 och det består av en relief av keramiska plattor med skimrande glasyrer i olika kulörer. Ursprungligen rann vatten nerför reliefen men av tekniska skäl har på senare tid endast belysning fått lyfta glasyrens nyanser och skimmer.
Allrummets återkomst

På plan 4 utmed fönstren mot Sergels torg står konstverket Allrummets återkomst av Alvaro Campo. Verket togs fram i samband med Kulturhusets 50-årsjubileum 2024 och fungerar som en länk mellan Kulturhusets historia, samtiden och framtiden, samt de människor som vistas här. Tillsammans med elever från Nyckelviksskolan och besökare i huset har Alvaro Campo formgivit en storskalig lerskulptur som gestaltar en framtida varelse, inspirerad av arkitekten Peter Celsings vision: "Jag bygger för en ny människa som måste komma". Skulpturen, som gjutits till en miniatyr i brons, vilar nu ovanpå en kapsel som förvarar leran som de 1000 händerna rört vid och en instruktion till framtidens människor år 2074. Då fyller Kulturhuset 100 år, kapseln ska öppnas och nya händer väcka leran till liv igen i ett fortsatt skapande. Verket invigdes i april 2025.
Läs mer om Allrummets återkomst och Alvaro Campo.
Konst med stark koppling till Kulturhuset
Kristallvertikalaccent i glas och stål

Konstnären och glasformgivaren Edvin Öhrström vann en tävling om utsmyckning av Sergelfontänen med en 37,5 meter hög stålkonstruktion bestående av 60 000 glasprismor från Lindshammars glasbruk. Denna 130 ton tunga glasobelisk, som officiellt fick namnet Kristallvertikalaccent i glas och stål invigdes på vårvintern 1974.
Enligt Edvin Öhrströms ursprungliga avsikt skulle obelisken belysas inifrån men det blev inte ordnat förrän 1993.
Sergels torg

Sergels torgs klassiska mönster i svart och vitt skapades av formgivaren Jörgen Kjaergaard på 1960-talet. Det var arkitekten David Helldén som fick uppdraget av Stockholms stad att ta fram ritningar och en modell för det nya torget och Jörgen Kjaergaard arbetade i det team som Helldén hade till sin hjälp.

Utställningar
Utställningar inom konst, design och mode