Knappar på en skrivmaskin.

2020 års pristagare

Kulturhuset Stadsteaterns internationella litteraturpris 2020 tilldelades den isländske författaren Einar Kárasons roman "Stormfåglar" i översättning av John Swedenmark, utgiven av Thorén & Lindskog.

Motiveringen lyder:

Med Stormfåglar blåser Einar Kárason nytt liv i det klassiska temat människans kamp mot naturen. Desperationen ombord på en stormdrabbad fisketrålare beskrivs så knivskarpt att läsaren känner iskylan strömma ut från boksidorna. En gastkramande läsupplevelse som förstärks av John Swedenmarks ypperliga översättning.

Einar Kárason är född 1955 i Reykjavik och är bland annat känd för trilogin DjävulsönGuldön och Det förlovade landet, varav de två första delarna filmatiserades i mitten av 1990-talet. Förutom romaner har han även skrivit lyrik, barnböcker och filmmanus.

John Swedenmark är född 1960 i Sundsvall och översätter från isländska med flera språk. Han är verksam som essäist och gästföreläsare på litterära utbildningar, och jobbar gärna med kulturtidskrifter och med popularisering av översättaryrket. Han har tilldelats Svenska Akademiens översättarpris och isländske presidentens hedersutmärkelse Orðstír, och är även riddare av isländska Falkorden.

Bokomslag till boken Stormfåglar.