En man och en kvinna skrattar

Två nya fristadskonstnärer är nu på plats i Stockholm!

Hösten 2021 anlände afghanska kultur- och människorättsaktivisten Zahra Hussaini till Stockholm efter en rad insatser från svenskt håll. Hon är en av Stockholms stads två nya fristadskonstnärer. Tidigare samma år kom även den irakiske poeten och journalisten Mizar Kemal.

– I Kulturhuset arbetar kulturutövare från olika länder med olika idéer och tankar. Genom att ta tillvara på de möjligheter som finns i huset, hoppas jag kunna skapa en konstnärlig verksamhet tillsammans med andra, och lära av varandras kunskaper och erfarenheter, säger Zahra Hussaini, fristadskonstnär.

– Fristadsprogrammet har gett mig en trygg miljö, att lära känna fantastiska människor och uppleva något nytt, både på ett kreativt och mänskligt plan. Jag är tacksam över att vara en av de författare som fått den värdefulla möjligheten att genomföra konstnärliga projekt tillsammans med kollegor i Stockholm, säger Mizar Kemal, fristadskonstnär.

– Fristadsprojektet är en viktig del av stadens arbete för yttrandefrihet och demokrati. Det är ett sätt att ta ansvar och stå upp för de som kämpar för det fria ordet runtom i världen. Kulturen är ett verktyg i kampen för demokrati och genom att vara en fristad är Stockholm med och gör skillnad på riktigt, säger Jonas Naddebo (C), kultur- och stadsmiljöborgarråd.

– Fristadskonstnären ger röst åt så många andra genom sitt konstnärliga uttryck. Deras kamp för yttrandefrihet påminner oss om kulturens och konstens kraft, så att vi inte tar vår frihet för given, säger Åsa Steinsvik, fristadskoordinator på Kulturhuset Stadsteatern.

Om Mizar Kemal

Mizar Kemal är en irakisk poet och journalist som under sin prisbelönta karriär skrivit om en mängd brännande och känsliga ämnen såsom prostitution i Bagdad och förföljelsen av poeter i Iraks moderna historia. Ett av Kemals mest betydande arbeten som undersökande journalist är rapporten "The Sunni Scene in Iraq after Elimination of ISIS". Kemal har varit på Kulturhuset Stadsteatern sedan i våras, är fortsatt aktiv som undersökande journalist och skriver just nu på en pjäs och färdigställer sin diktsamling.

Om Zahra Hussaini

Zahra Hussaini är en afghansk kultur- och människorättsaktivist som med hjälp av bland annat kulturfestivaler, teater och idrottevenemang arbetar för att främja mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter i Afghanistan. Hussaini har drivit en uppmärksammad kampanj för kvinnors rätt att delta i cykeltävlingar, något som ledde till att hon blev nominerad till Nobels fredspris. Arbetet med att få ut Hussaini ur Afghanistan i samband med talibanernas maktövertagande har varit omfattande och involverade förutom Stockholms stad och Kulturhuset Stadsteaterns styrelse även UD, ambassaderna i Kabul och Pakistan, ICORN med flera.

Om fristadsprogrammet

Kulturutövare världen över blir förföljda, hotade och fängslade för att de brukar sin yttrandefrihet. Stockholms stads Fristad, som Kulturhuset Stadsteatern ansvarar för sedan 2012, innebär att två av dessa får ett månadsstipendium och en bostad i upp till två år.

Med Kulturhuset Stadsteatern som bas finns ett nätverk som kan ge nya vägar att uttrycka sig, samtidigt får stadens kulturarbetare en ny kollega med nya impulser. Kulturhuset Stadsteatern är sedan länge en scen för det fria ordet, ett fredat rum där yttrandefriheten diskuteras och praktiseras. Stockholm är medlem i det internationella fristadsnätverket ICORN – International Cities of Refuge och har varit en fristad sedan 1998.

För pressfrågor kontakta:

Åsa Steinsvik, Fristadskoordinator på Kulturhuset Stadsteatern

asa.steinsvik@kulturhusetstadsteatern.se

Här finns högupplösta pressbilder.