Samtal & debatt

Demokratiafton: välkommen att fira vår viktiga hundraåring!

I september för precis 100 år sedan fick kvinnor för första gången rösta i ett riksdagsval på samma villkor som män. Valet 1921 blev det första valet med allmän och lika rösträtt. För att fira 100-årsjubileet arrangerar Kulturhuset Stadsteatern och kommittén Demokratin 100 år en framåtblickande demokratiafton.

När

Fri entré, men biljett krävs.

Programmet kommer även streamas live på Kulturhuset Stadsteaterns Facebooksida.

Konferencier är kommittén Demokratin 100 års demokratiambassadör Rosaline Marbinah. Kommittén Demokratin 100 år har även skapat en demokratideklaration med syfte att stärka demokratin, där aktörer inom offentlig och privat sektor, inklusive Kulturhuset Stadsteatern, har anslutit sig.

I programmet ingår musik med jazz- och funklegendaren Nils Landgren samt musikerna Ida Sand och Johan Norberg. Det blir även framträdande av Katarina Ewerlöf i rollen som Gun Britt i demokratimusikalen Almstriden. Almstriden spelades under sommarens Parkteater och skildrar Stockholm 1971 då människor från hela staden gick samman för en gemensam sak – att rädda Almarna i Kungsträdgården.

Kvällen bjuder även på poesi av Farhiya Feysal, den första kvinna och den första utanför Stockholm att vinna Ortens Bästa Poet 2018. Inför en publik på 2500 personer reciterade hon Osäker grabb i Rinkeby Sporthall. Kvällen avslutas med ”Kvinnors Röst”, en dansad hyllning till den allmänna rösträtten som hämtar inspiration från de manifestationer som föregick det historiska valet.

Dessutom blir det två olika panelsamtal om vikten av demokrati respektive demokratisk delaktighet: Hur kan vi engagera fler i demokratin? Medverkar gör kommitténs fyra demokratiambassadörer forskaren Emma Frans, LSU-ordförande Rosaline Marbinah, psykologen Lena Posner-Körösi, och kommitténs ordförande Peter Örn, samt före detta stavhopparen Alhaji Jeng, författaren och forskaren Daniel Lindvall, dramatikern Stina Oscarsson, samt författaren Po Tidholm.

Kommittén Demokratin 100 år har i uppdrag att under åren 2018 – 2021 planera, samordna och genomföra en samling av insatser och aktiviteter för en stark demokrati. Insatserna samlas under rubriken Vår demokrati – värd att värna varje dag. Kommittén består av fyra demokratiambassadörer som utsetts av regeringen - Peter Örn, ordförande, Lena Posner-Körösi, Emma Frans och Rosaline Marbinah.