Pristagare 2023: Isabelle Kyed och Per Ahrbom

Bennypriset 2023 tilldelades skådespelaren Isabelle Kyed för hennes insatser på scenen och på vita duken.

Utöver detta tilldelades arkitekten Per Ahrbom ett hederspris för sitt arbete med att vårda och utveckla Kulturhuset ända sedan det ritades på 1960-talet av Peter Celsing då Ahrbom var hans medarbetare.

Juryns prismotiveringar:

Pristagare: Isabelle Kyed

"Det har bara gått några år sedan den magiska debuten i Dramaten och Kulturhuset Stadsteaterns gemensamma uppsättning Häxjakten – men hon har redan blivit en publikfavorit. Med humor, styrka och sårbarhet gör denna skådespelare alla roller till sina – och alla dialekter, tycks det, från Dalsland i Morbror Janne på Stadsteatern till djup östgötska på vita duken. Med allsidighet och säkerhet i repliken är hon alltså ett framtidslöfte som redan levererar – ibland på ett rent överjordiskt vis, som i sciencefictionfilmfesten UFO Sweden. Årets Bennypris går till skådespelaren Isabelle Kyed."

Hederspris: Per Ahrbom

"Som arkitekt på Peter Celsings kontor var han med när Kulturhuset ritades i slutet av 60-talet – och visionerna om öppenhet har varit vägledande för honom sedan dess. Från invigningen 1974 till ansvarig arkitekt för den stora renoveringen 2020, har han varit en garant för att Kulturhusets ursprungliga idé lever vidare: Ett kulturens vardagsrum, en konstnärlig experimentverkstad och demokratisk oas – mitt i huvudstaden. Nästa år fyller den 50, byggnaden som han och Benny Fredriksson satt en sådan ära i att bruka och bevara. Årets hederspris går till arkitekten Per Ahrbom."