Poeten och författaren Raafat Hekmat vid Sergels torg i Stockholm.

Ny fristadskonstnär på plats på Kulturhuset Stadsteatern

Raafat Hekmat, poet och novellist från Syrien, är ny fristadskonstnär i Stockholm stad sedan september 2023. Under 2024 får han sällskap av två andra kulturutövare som ska installera sig på Kulturhuset Stadsteatern som sedan 2012 ansvarar för fristadsplatserna i Stockholm.

De tre fristadsplatserna är till för kulturutövare som har behov av en fristad på grund av till exempel hot eller förföljelse i hemlandet.

– Att vara den nya fristadskonstnären i Stockholm innebär verkligen en stor möjlighet för mig, eftersom det ger mig chansen att fortsätta mitt kreativa och konstnärliga arbete utan den rädsla och ångest som jag tidigare upplevt. Kulturhuset Stadsteatern hjälper mig att knyta kontakter inom kultursfären och genom min handledare Åsa Steinsvik får jag allt jag behöver för att kunna slutföra de projekt jag strävar efter att genomföra, säger Raafat Hekmat, ny fristadskonstnär.

– Just nu bedriver vi ett intensivt arbete med att utveckla fristadens potential i internationella kulturprojekt och samarbeten, vilket ger Raafat Hekmat en dynamisk och kreativ miljö att arbeta i. Vi utforskar till exempel möjligheterna för ljudböcker på arabiska. Det ska bli spännande att se hur hans prisade novellkonst, poesi och röst tar plats i kulturlivet här, säger Åsa Steinsvik, Fristadskoordinator på Kulturhuset Stadsteatern.

– Det är glädjande att se att fristadskonstnären Raafat Hekmat är på plats. Jag är också stolt över att vi i Stockholms stad utökat Fristadsprogrammets tidigare två platser till tre under kommande år. Det är viktigare än någonsin att vi gör vad vi kan för att visa solidaritet med kulturskapare som på grund av sitt yrkesval riskerar hot och förföljelse, säger Torun Boucher (V), äldre- och kulturborgarråd i Stockholms stad.

Raafat Hekmat är poet och novellist från Syrien. Hekmat har under pseudonym återkommande skrivit om Syrien för den libanesiska websidan Daraj. Han har också jobbat med voice-over på arabiska i samarbete med National Geographic. Hekmat tilldelades Sharjah-priset för arabisk kultur 2020 för sin novellsamling Som om jag drömde. Hans senaste bok Tio minuter för sent för världen publicerades 2023 på förlaget Dar Al Nahda Al Arabia. Hans texter är publicerade i tre antologier sedan 2019 på förlag baserade i Syrien, Jordanien och Egypten.

Poeten och författaren Raafat Hekmat vid Sergels torg i Stockholm.
Raafat Hekmat, foto: Matilda Rahm

Om fristadsprogrammet

Kulturutövare världen över blir förföljda, hotade och fängslade för att de brukar sin yttrandefrihet. Stockholms stads Fristad, som Kulturhuset Stadsteatern ansvarar för sedan 2012, innebär att tre av dessa får ett månadsstipendium och en bostad i upp till två år. Med Kulturhuset Stadsteatern som bas finns ett nätverk som kan ge nya vägar att uttrycka sig, samtidigt får stadens kulturarbetare en ny kollega med nya impulser. Kulturhuset Stadsteatern är sedan länge en scen för det fria ordet, ett fredat rum där yttrandefriheten diskuteras och praktiseras. Stockholm är medlem i det internationella fristadsnätverket ICORN – International Cities of Refuge och har varit en fristad sedan 1998.

För pressfrågor kontakta:

Åsa Steinsvik, Fristadskoordinator på Kulturhuset Stadsteatern

E-post: asa.steinsvik@kulturhusetstadsteatern.se

Tel: 073-843 25 51

Här finns högupplösta pressbilder för nedladdning