Lampa och bord i butiken i Kulturhuset.

Kulturhuset har vunnit Kasper Salin-priset 2020

Ombyggnaden av Kulturhuset Stadsteatern vid Sergels torg, utförd av arkitekt Per Ahrbom och kollegorna på Ahrbom & Partners, är vinnare av Sveriges Arkitekters pris för bästa byggnad: Kasper Salin-priset 2020!

Per Ahrbom arbetade nära Peter Celsing med uruppförandet av Kulturhuset på 60-70-talet och sen dess har ansvarat för flera ombyggnationer i Kulturhuset Stadsteatern.

– Hållbarhet ligger i tiden och jag hade onekligen hoppats att det skulle belönas, även om jag inte riktigt hade vågat tro att vi skulle vinna. Vi på kontoret har haft fokus i 40 år på att jobba med befintlig bebyggelse och förfina den, säger arkitekt SAR/MSA Per Ahrbom vid prisutdelningen.

Kulturhuset fick Kasper Salin-priset när byggnaden var ny 1972 och har nu återigen vunnit för den ombyggnad och restaurering som skett 2016-2020. Kulturhuset Stadsteatern är därför den enda byggnaden som hittills fått priset två gånger.

– Vi är oerhört stolta över att vår fantastiska Kulturhus och Ahrbom & Partner fått Kasper Sahlin priset i år. Öppenheten mot alla besökare, där huset öppnas upp ut mot Sergels torg, på ett nytt, modernt och välkomnande sätt – samtidigt som man med hållbarheten i fokus just utgått från det befintliga lyckats skapa det nya, ligger helt rätt i tiden. Detta styrker vår verksamhet och vårt bemötande på ett väldigt fint sätt som vi är mycket glada över, säger tf. VD Malin Dahlberg.

Juryns motivering

"Vinnaren representerar betydelsen av en kvalificerad arkitekts närvaro över tid, där ombyggnaden utgör ett crescendo i en ständigt pågående process. Att tillåta estetisk spretighet och bara ändra det som behöver ändras kräver mod, skicklighet och kompetens. Utan att kompromissa kring ursprungsbyggnadens värden har arkitekterna med hög kvalitet revitaliserat betydelsen av öppenhet, föränderlighet och publik närhet."