Röda Celsing-fåtöljer.

Kulturhuset är nominerat till Årets Stockholmsbyggnad 2021

Ombyggnaden av Kulturhuset vid Sergels torg finns med bland de tio finalisterna i tävlingen Årets Stockholmsbyggnad 2021 som anordnas av Stockholms stad. Nu börjar omröstningen där allmänheten får vara med och utse vinnaren.

Juryn har utgått från projektets arkitektur, hållbarhet och innovation. Renoveringen av Kulturhuset, utförd av arkitekt Per Ahrbom och kollegorna på Ahrbom & Partners, har gett byggnaden ett tekniskt och miljömässigt lyft som gjort att huset fortsatt kan vara en mötesplats i centrala Stockholm.

Juryns kommentar:

"En respektfull och skicklig upprustning som ytterligare lyfter fram Kulturhuset som en unik mötesplats i Stockholm. Ett projekt med ett pietetsfullt förhållningssätt till byggnadens ursprung och bevarande.”

Så här röstar du

Via webben: Rösta på Årets Stockholmsbyggnad 2021.

Sms: Skriv Kulturhuset till nummer 71126. Smset är kostnadsfritt, du betalar bara din ordinarie smskostnad.

E-post: aretsstockholmsbyggnad@stockholm.se.

Brev: Stadsbyggnadskontoret, Årets Stockholmsbyggnad, Box 8314, 104 20 Stockholm.

Projekt: Kulturhuset
Typ av projekt: Museum/Teater
Fastighet: Skansen 23
Adress: Sergels torg
Stadsdel: Norrmalm
Byggherre: Stockholms stad/Fastighetskontoret
Arkitekt: Ahrbom & Partner

Röstningen är öppen fram till och med 27 maj och vinnaren presenteras den 15 juni.