Image
Skärisbiografens gradäng

Film på bio för skolklasser

Skolbion på Skärisbiografen är skräddarsydd utifrån barnperspektivet med teman som berör och riktigt bra film. Se både ny biofilm, tidlösa klassiker och filmfestivalfilmer med ämnen som är aktuella för unga idag. Välj filmen som passar din klass ur vår katalog eller välj en egen film efter egna önskemål.

Biobiljetterna kostar mellan 0-20 kr/elev och lärare har fri entré.

Boka

Boka  eller anmäl ditt intresse genom att fylla i bokningsformuläret. 
Fyll i formuläret här.

Program 

Vårterminen 2025

Måndag 10 mars
10:15  Den lille prinsen

Måndag 17 mars
10:15 WALL-E

Måndag 31 mars
09:15 WALL-E

Måndag 7 april
10:15 Stockholms filmfestival Junior: Kortfilmspaket 8+ (platser bokas på stockholmfilmfestival.se)
13:15 Stockholms filmfestival Junior: Kayara - På äventyr i Inkariket (platser bokas på stockholmfilmfestival.se)

Måndag 5 maj
10:15 Den lille prinsen + workshop 30 minuter

Måndag 12 maj
09:00 Små djur och stora väsen
13:15 Hacking hate

Måndag 19 maj
10:15 Den lilla fågeln och årstiderna + workshop 30 minuter
13:15 Big Boys

Måndag 2 juni
10:15 Forever + workshop 30 minuter
13:15 Forever

Höstterminen 2025

Släpps inom kort

Boka platser och besök bion

Bokningsinformation

För att boka, fyll i bokningsformuläret här.

För att få tips på filmer som passar er klass och ställa frågor kan du kontakta vår kommunikatör på boka.skarholmen@kulturhusetstadsteatern.se.

Biljettpris per skolgrupp är 20kr/elev, medföljande lärare eller skolpersonal har fri entré. 

För att kunna boka en skolbiovisning hos oss behöver gruppen bestå av minst 25 elever. Vi ser gärna att flera klasser går tillsammans för att få upp antalet elever och skapa en gemensam filmupplevelse.  

Önska film

Vill ni se en film som inte finns i vår katalog?
Önska film innebär att ni kan abonnera hela salongen och välja en egen film som ni får se på den stora 8 meter breda filmduken. Kontakta oss och berätta vilken film ni  vill se, vi hjälper er att boka. Fråga oss om ni vill ha förslag utifrån ett specifikt tema.

Priset varierar beroende på vilken film det är. Det brukar kosta ca 3500 kr exkl moms.

Inför ditt besök

Skärisbiografen ligger i Kulturhuset Skärholmen. Bion är samma rum som Stora scen och byggs om till bio varje vecka. Adressen är Bodholmsgången 11-13 och entrén ligger mitt emot simhallen. Närmaste tunnelbanestationen är Skärholmen. 

Salongen har 120 platser, ca 14 rullstolsplatser, och hiss finns tillgänglig. 

Kom i tid, helst 30 min innan filmstart. Då hinner vi räkna alla barn och ni hinner hänga av er ytterkläder, hitta till toaletterna och slå er ner i våra  trevliga foajé. 

Behöver ni äta matsäck efteråt så anmäl det i tid, ingen mat och dryck i salongen.

Alla går upp tillsammans vid filmvisningens start.

Våra publikvärdar kommer att ta hand om eleverna i foajén och under föreställningen. Det är helt okej att ha reaktioner på det som händer på duken, så länge det inte stör filmupplevelsen.

Om en elev inte vill vara kvar inne i salongen av olika anledningar så följer en publikvärd med ut och det går bra att vänta nere i foajén.

Workshop efter filmen?

Har ni bokat en visning med en 30-minuters workshop efteråt? Då får ni och eleverna stanna kvar efter filmen för att tillsammans med en filmpedagog utforska filmens tema genom lek och/eller diskussion. Inför visningen kommer ni ha kontakt med pedagogen, så ni får en tydlig överblick över upplägget och kan förbereda er på bästa sätt.

Filmordlistan

Läsa gärna vår filmordlista  inför besöket och titta närmre på vad som finns på en filmproduktion och en biograf och se vem som gör vad.

Lärarmaterial

Till varje film som ingår i skolbio-programmet kommer ett inspirationsmaterial för lärare så att du tillsammans med din klass kan jobba vidare med upplevelsen och prata om tema och form med eleverna.

Samtala om film

Samtala om film

När en går och ser  en film på bio börjar filmupplevelsen redan på vägen till bion. Vad har vi med oss för känslor på vägen dit? Vet vi något om filmen på förhand som påverkar hur vi tar emot filmen när vi väl ser den, om en vän redan sett den och bygger upp ens förväntningar eller om en inte vet något alls kan påverka  hur mottaglig en är för filmen. Om resvägen är kort eller lång, om en är hungrig eller trött, om det är en ny plats eller inte kan också spela in i känslan som en har med sig in i salongen. Hur upplevs bions foajé?

Biografrummet är byggt och noga uttänkt för att på alla möjliga vis förhöja filmupplevelsen och för att så lite distraktion från omvärlden ska påverka filmens förmåga att förtrolla åskådaren och ta med den in till filmens magiska värld.

Under filmvisningen sker tusentals associationer och kopplingar mellan handlingarna i filmen, åskådarens liv, erfarenheter, kunskaper och kännedom. Filmen ger nya intryck, lockar nya tankar och kan visa nya bilder som en aldrig sett förut. Olika scener eller karaktärer kan göra starkare intryck än andra. Då kan det vara bra att lyfta fram dessa och prata om varför just dessa hade denna påverkan.

Några olika sätt att reflektera kring film är att efter filmvisningen samla ihop tankar kring vad det var vi såg och prata tillsammans eller i mindre grupper. Det går att göra genom att rita bilder från filmen, starta samtal via värderingsövningar eller diskussionsgrupper. I förslagen nedan börjar vi prata  om filmens miljö och beståndsdelar, sedan dramaturgi och uppbyggnad och sist innehåll, budskap och värderingar. Att prata i den ordningen kan vara ett sätt att närma sig filmen och elevernas intryck av den.

Rita bilder från filmen. På så vis går det att fånga upp de starkare intrycken som filmen gjorde och samtalen kan ta avstamp därifrån. Passar för yngre barn.

Värderingsövning med fyra hörn. Välj fyra påståenden om filmen och låt eleverna placera sig i olika hörn i rummet som representerar de olika påståendena. Diskutera ståndpunkterna. Även denna övning kan passa bra för yngre barn men även alla åldrar.
Värderingsövning med fyra hörn. Vilken av karaktärerna i filmen relaterar du mest med och varför?
Värderingsövning med fyra hörn. Kritiserar filmen samhället på något sätt och hur i så fall? 
Värderingsövning med fyra hörn. ​​​​​​​Vem har ”rätt” i filmen och varför?
Värderingsövning med fyra hörn. ​​​​​​​Gjorde karaktären rätt eller fel i en viss scen och varför?
Värderingsövning med fyra hörn. Var filmen som en vanlig film eller kändes den annorlunda, och varför?

Diskutera. Vilka olika filmgenrer som finns och känner eleverna känner till. Vilken genre tycker eleverna att filmen tillhör? Ibland kan åsikterna skiljas och påverka hur filmen togs emot i relation till förväntningarna på genren.

Diskutera. Beskriv filmens miljöer, misce-en-scène, tillsammans. Hur påverkas filmen av de olika miljö-valen? Färger, ljud, ljus, omgivningen m.m.

Diskutera. Följde filmen den klassiska Hollywood-dramaturgin? Gå igenom filmens händesleutveckling med hjälp av den dramatiska kurvan som beskrivs i Filmordlistan.

Diskutera. Hur är relationerna i filmen. Vad har huvudpersonerna för familje-, vänskaps-, och kärleksförhållanden? Går det att associera till det egna livet, karaktärer i andra filmer eller i litteraturen som ni stött på?

Diskutera. Hur/när förstår huvudpersonen vad hen behöver göra och hur påverkas hen?

Diskutera. Förändras personerna under filmens gång? På vilket sätt?

Diskutera. Vems värdegrund presenteras och är den förhärskande? Vad bygger dessa värderingar på (exempelvis: etnicitet, kön, religion, social tillhörighet, filosofiska teorier, politiska åsikter eller andra ideologier)?

Diskutera. Vem eller vilka tycker eleverna skulle behöva se filmen och varför.

 

Med inspiration från Filminstitutets Alla filmers filmhandledning.

Account Reg form block