Bibliotek

Samisk seriekultur med Maren Uthaug och Sunna Kitti

Årets upplaga av Stockholms Internationella Seriefestival har grävt ner sig i samiskt serieskapande och bildberättande. Den 29 maj streamas exempelvis intervjuer med Mats Jonsson (som arbetar med sin släkthistoriska serieroman När vi var samer) och textilkonstnären Britta Marakatt-Labba (Broderade berättelser).

Men finns det en samisk seriekultur? I detta samtal träffar vi två väldigt olika serieskapare från två olika länder som gör väldigt olika serier. Men båda väver in samiskt kulturarv i rutorna och ger ut sina serier på samiska språk. Finsksamiska fantasytecknaren Sunna Kitti och danskboende norsksamiska satirikern Maren Uthaug diskuterar sitt skapande med Stockholms Stadsbiblioteks Patrik Schylström i en förinspelad onlineintervju.

Se samtalet