Knappar på en skrivmaskin.

2019 års pristagare

Kulturhuset Stadsteaterns internationella litteraturpris 2019 tilldelades norska författaren Ingvild H. Rishøis novellsamling "Vinternoveller" i översättning av Nils Sundberg och Stephen Farran-Lee.

Motiveringen lyder:

I sina omskakande Vinternoveller gestaltar Ingvild H. Rishøi med saklig empati den stress som fattigdom och utsatthet orsakar. Författarens idiom, en hårsmån från vardagsspråket men alldeles eget, eskorteras här smidigt från norska till svenska av översättarna Nils Sundberg respektive Stephen Farran-Lee.

Ingvild H. Rishøi, (f. 1978), debuterade 2007 med La stå. Hon har sedan dess givit ut ytterligare två novellsamlingar, av vilka Vinternoveller är den senaste. Rishøis texter har översatts till bland annat danska, tyska och engelska, och novellen Vi kan ikke hjelpe alle är numera obligatorisk läsning för en stor del av Norges gymnasieelever. Den publicerades på svenska 2013 i tidskriften Granta #1 Gränser.

Rishøi innehar en framträdande position på den litterära scenen i hemlandet och har mottagit en rad fina litterära utmärkesler, bl.a. Bragepriset (för Vinternoveller), Sultpriset och P. O. Enquists pris.

Nils Sundberg, född 1978 i Göteborg, arbetar som frilansande redaktör och översättare från framför allt norska. Sedan 2018 driver han tillsammans med Ingemar Nilsson Flo förlag, som ger ut spetslitteratur från länderna kring Nordsjön. Förlaget ligger bland annat bakom den svenska utgåvan av Vinternoveller, som nu alltså belönats med Kulturhuset Stadsteaterns internationella litteraturpris. Nils har tidigare arbetat som journalist och musiker, och under 2018 släpptes hans första egna översättning – den ikoniske norske författaren Tor Ulvens roman Avlösning.

Stephen Farran-Lee, född 1962 i Stockholm, är en av Sveriges mest framstående förläggare. Sedan 2000 har han arbetat på Norstedts förlag (2000-2008), Albert Bonniers förlag (2008-2014) och Natur & Kultur (2014-). Tidigare har han även verkat som kritiker, producent och programledare på Sveriges Radio och SVT, samt som redaktör och ansvarig utgivare på Bonniers Litterära Magasin. Utöver tre egna publicerade verk ligger Stephen bakom tidigare översättningar av bland andra Merlin Holland, Patrick McCabe och Eoin McNamee.

Bokomslag till boken Vinternoveller.