Utställningar

Staden och konstens egna vägar

Välkommen till en specialvisning av utställningen "Gör det själv" med Dan Hallemar och Håkan Forsell som driver podcasten Staden.

Biljetten inkluderar inträde till utställningen.

Gemensamt för de medverkande konstnärerna i utställningen Gör det själv är att själva handlingen att skapa konst är lika viktig som verken i sig. För flera av dem vävs livet och konsten samman, och staden är högst närvarande i de alternativa vägar som trampas upp i och genom verk och konstnärskap.

Så här beskriver sig Staden podcast:

Sedan 2013 har vi vandrat i städer. Vi har kallat våra vandringar politiska, med det menar vi att vi försöker se den byggda miljön som resultatet av en mängd olika beslut, föreställningar, idéer och kulturer. Oftast stannar våra vandringar inte vid arkitekturen utan rör sig alltså vidare in i musik, konst och politik. Om vi har ett budskap – och det har vi väl – så är det att alla kan lära sig att se.

Dan Hallemar är från början utbildad landskapsarkitekt men har under 25 års tid skrivit och givit ut böcker om stadskultur, arkitektur och allt som ryms i vår gemensamma omgivning. Drivkraften har alltid varit att lära sig att se – och att se på nytt, att överraskas och inte bestämma sig. Att komma till en ny plats, att kliva av på en station, att öppna en dörr och ta det därifrån.

Håkan Forsell har forskat och skrivit om förflutna städer i hela sitt yrkesliv. Han arbetar återkommande på en metod för den kritiska stadsvandringen. Allt kan man nämligen inte enbart läsa sig till i böcker, eller på nätet. Historiska miljöer kräver att spår följs med fötter och ögon. Håkan Forsell är också professor i Historia vid Stockholms universitet och gästforskare vid Humboldtuniversitetet i Berlin.