Skapa

Visning av utställningen "Gör det själv" med fokus på Fanzines

Välkommen till en specialvisning av utställningen Gör det själv med fokus på det självpublicerade och fanzines, från 60-talet och fram till idag.

Biljetten inkluderar inträde till utställningen.

Visningen inkluderar en vandring till Kulturbibliotekets och Lavas fanzinesamlingar. Den hålls av konstpedagog Estella Burga tillsammans med Isak Englund, Serieteket och Cornelia Blom Lidén, Lava.

Utställningen Gör det själv är en hyllning till alla modiga människor som vågar kasta traditionella regler över bord och utforska alternativa vägar. Tidningen Puss var den viktigaste undergroundtidningen i Sverige mellan åren 1968 och 1973 och så här beskriver en av upphovspersonerna, Carl Johan de Geer, tidningen:

”Vi ville ersätta de dyra vardagsrumstavlorna med konst till allmänheten. Det var därför vi jobbade i material som gick att trycka, vi ville mångfaldiga konsten, göra den billig och tillgänglig för alla. Tidskriften var helt enkelt ett bra sätt att föra ut vår konst."

Framsidan på fanzinet Puss.