Knappar på en skrivmaskin.

2017 års pristagare

Kulturhuset Stadsteaterns internationella litteraturpris 2017 gick till den katalanska författaren Jaume Cabrés roman "Jag bekänner", utgiven av Nilsson förlag från Malmö, i översättning av Jens Nordenhök.

Motiveringen lyder:

En antik violin är den orgelpunkt kring vilken en familj och Europas historia rör sig över sekler. Skuld, ondska och försoning tvinnas, bryts och förs samman, allt i en rytmisk och musikalisk översättning av Jens Nordenhök, där solostycken i dur och disharmonier i moll, samlas ihop till inget mindre än en stor europeisk roman.

Jaume Cabré föddes 1947 i Barcelona. Han anses som en av de mest framstående och betydelsefulla katalanska författarna av idag och har skrivit både romaner, ungdomsböcker och manus för film, tv och teater. Hans stora litterära genombrott kom med trilogin Cicle de Feixes som publicerades åren 1984–85.

Jens Nordenhök, född 1944, är översättare av litteratur från romanska språk. Han har erhållit ett flertal prestigefyllda utmärkelser, bland annat Svenska Akademiens översättarpris, De Nios översättarpris och priset till Albert Bonniers 100-årsminne. För sin Don Quijote fick han 2003 Letterstedtska priset för översättningar.

Bokomslag till boken Jag bekänner.