Samtal & debatt
Fackscenen

Richard Malka om Rätten att jävlas med gud

Richard Malka är advokat i Frankrike och är främst känd som tidskriften Charlie Hebdos försvarare. Nu besöker han Fackscenen för att prata om böckerna "Rätten att jävlas med Gud" och "Traktat om intoleransen" som översätts till svenska i vår. Välkommen till ett samtal om yttrande- och pressfrihetens gränser samt dess skiljelinjer länder emellan.

Rätten att jävlas med Gud (april 2024)

Den 7 januari 2015 attackerade två islamistiska terrorister den franska satirtidningen Charlie Hebdos redaktion. Tolv personer dog och ytterligare elva skadades. De två gärningsmännen dödades av polis två dagar senare. I den utdragna rättegången i Paris, stod 14 personer anklagade för att ha hjälpt terroristerna, varav samtliga dömdes. Rätten att jävlas med Gud är ett referat av Richard Malkas avslutande argument i rättegången.

Traktat om intoleransen (maj 2024)

Efter Rätten att jävlas med Gud, den slutplädering som Richard Malka skrev i samband med rättegången 2020  återvänder Richard Malka i Traktat om intoleransen till kontroversen om Koranens natur och budskap. Boken är ånyo en slutplädering vid den utdragna rättegången efter attackerna mot Charlie Hebdo, denna gång 2022. Den innehåller allmänna tankar om religion och en uppmaning till islamologer om kunskap och nyansering. Titeln och innehållet är inspireras av den sal där förhandlingarna ägde rum - Voltairesalen - och den franske filosof vars namn den bär. Även namnet på boken är inspirerat av Voltaires verk Traktat om toleransen.

Om författaren

Richard Malka är advokat, essäist, romanförfattare och seriemanusförfattare. Han har gjort sig känd för att ta sig an rättsliga fall kopplade till politiska och känsliga samhällsdebatter i Frankrike, ofta med  frågor som yttrandefrihet och sekularism i fokus. Malka har försvarat tidskriften Charlie Hebdo sedan den grundades år 1992.

Moderator är Carlotta Morteo, journalist samt fransk korrespondent i Sverige för Radio France och radiostationen RFI.

Evenemanget arrangeras i samarbete med förlaget Nopolar

Samtalet tolkas från franska till svenska.

Om Fackscenen

På Fackscenen välkomnar vi både aktuella svenska och internationella författare som skriver facklitteratur inom områdena humaniora, kultur, samhälle och politik. Läs hela programmet här!

Servering & garderob

Insläpp och bar från klockan 17:00.  Det går bra att ta med glaset in i salongen.

Ryggsäckar, väskor och påsar större än 30 x 20 cm. (ca. ett A4-ark) samt större ytterkläder får inte tas med in i salongen.

Garderoben finns på Entréplan och öppnar 60 minuter innan evenemanget startar.

För frågor om evenemanget, vänligen kontakta:
kundtjanst@kulturhusetstadsteatern.se