Samtal & debatt
Fackscenen

David Van Reybrouck om Revolusi

I fem år arbetade kulturhistorikern David Van Reybrouck på sitt verk Revolusi. Han intervjuade de sista levande vittnena till självständighetskampen på indonesiska äldreboenden, i japanska megastäder och på avlägsna öar. Välkommen till ett samtal om ett stycke samtidshistoria som omdefinierar förståelsen för vår tid.

Van Reybrouck väver samman berättelserna till en gripande historia om den indonesiska självständighetskampen, som nådde sin höjdpunkt på 1940-talet. Revolusi, som revolutionen kom att kallas, har länge setts som en konflikt mellan kolonisatören Nederländerna och de koloniserade Ostindien. Men David Van Reybrouck är den förste att lösgöra kampen från det nationella perspektivet och visa dess betydelse som en central global händelse, som kom att få enorma återverkningar för hur världen ser ut idag.

Indonesien var det första landet som förklarade sig självständigt, vilket kom att inspirera självständighetsrörelser i Asien, Afrika och arabvärlden, inte minst efter att det fria Indonesien organiserade Bandungkonferensen 1955, den första världskongressen utan väst.

Om författaren

David Van Reybrouck, född 1971 är belgisk kulturhistoriker, arkeolog och författare. Van Reybrouck är utbildad vid universiteten i Leuven, Cambridge och Leiden och har en doktorsgrad. Han debuterade 2001 med De plaag, en reportagebok från Sydafrika och har sedan dess gett ut en lång rad romaner och dokumentärskildringar. Flera av dessa har blivit prisbelönta. Han har också skrivit flera skådespel.

Evenemanget arrangeras i samarbete med Natur & Kultur

Samtalet hålls på engelska.

Moderator är Amat Levin, journalist och författare.

Om Fackscenen

På Fackscenen välkomnar vi både aktuella svenska och internationella författare som skriver facklitteratur inom områdena humaniora, kultur, samhälle och politik.
Läs hela programmet här!

Servering & garderob

Insläpp och bar från klockan 17:00.  Det går bra att ta med glaset in i salongen.

Ryggsäckar, väskor och påsar större än 30 x 20 cm. (ca. ett A4-ark) samt större ytterkläder får inte tas med in i salongen.

Garderoben finns på Entréplan och öppnar 60 minuter innan evenemanget startar.

För frågor om evenemanget, vänligen kontakta:
kundtjanst@kulturhusetstadsteatern.se

Bokomslag Revolusi