Stockholms Internationella Seriefestival 2024 [SIS24]

Det är dags för den tjugosjätte upplagan av Stockholms Internationella Seriefestival [SIS]. Den 25-26 maj intar de tecknade serierna än en gång Kulturhuset vid Sergels torg. Välkommen till ett myller av internationella gäster, scenprogram, marknad, filmvisningar och workshops!

Information in English.

Om festivalen

Stockholms Internationella Seriefestival bjuder återigen in gäster från hela världen. I år blir det något av ett tyskt undertema med efterlängtade gäster som Aisha Franz (Work-Life Balance) och Mikael Ross (Fallet), men vi kan även utlova gäster från USA, Frankrike, Italien, Polen, Tjeckien, Finland och Norge.

Naturligtvis närvarar större delen av den svenska seriebranschen – från de stora förlagen till egenutgivarna, från etablerade namn till spännande nykomlingar! I år får ni träffa debutanter som Matilda Josephson (Mjölk och människor) och Ditte Lindroth (Flickvänsprovet). Iris Hautaniemis festivalaffisch representerar genialt den brokiga mix av gäster och besökare på vår festival. Här finns något för alla smaker, alla åldrar, det breda och det smala. Men med lite extra fokus på det udda och oväntade.

Seriemarknaden

Festivalens hjärta är som alltid seriemarknaden, där förlag, tecknare, fanzinister, serieskolor, föreningar och seriebutiker säljer och dukar upp allt det bästa som seriekonsten förmår.

På tre parallella scener pågår scensamtal och föredrag. Vi kommer även att bjuda på workshops, filmvisningar, och sceniska framträdanden.

Mer information publiceras fortlöpande här.

Stockholms Internationella Seriefestival produceras av Serieteket på Kulturhuset Stadsteatern i samarrangemang med Seriefrämjandet och med stöd av Kulturrådet.

Stöd och samarbete kring enskilda programpunkter: Goethe-Institut Schweden, Istituto Italiano di Cultura, Polska ambassaden, Tjeckiska Centret, Cobolt/Kartago, Galago, Kaunitz-Olsson, Lystring förlag. Fler namn tillkommer.