För skolan

Workshop x 2: "En Midsommarnattsdröm"

Boka en fördjupande workshop i samband med att din klass ska se föreställningen "En midsommarnattsdröm" på Stora scenen. För högstadiet och gymnasiet.

En midsommarnattsdröm är en av William Shakespeares mest berömda pjäser. Trots att den skrevs för över 400 år sedan spelas den fortfarande världen över. Det är en historia om olika världar som möts, förvecklingar, magi, kärlek och svartsjuka. Ämnen lika aktuella då som nu.

Workshop 1: drama och text

Hur tolkas Shakespeares texter av unga idag? Och vad betyder den? I workshopen får eleverna prova utvalda repliker, jobba med dem i dramaövningar samt skapa en miniföreställning med egna uppbyggda karaktärer. Aktiviteter som ger inblick och förförståelse av texten innan ni ser föreställningen.

Workshop 2: kreativt skapande

I denna uppsättning av En midsommarnattsdröm har pipkragar stor betydelse. De kan också sitta lite varsomhelst på kroppen. Mycket av scenografin är tillverkad av återvunnet material ifrån tidigare produktioner i Kulturhuset. I workshopen får eleverna designa en egen krage eller annan accessoar. Till detta använder vi oss av återbruksmaterial. Vi undersöker identitet och begreppet fult/snyggt med en normkritisk blick. Tillexempel var på kroppen får en krage sitta? Och hur skulle denna nya pipkrage - trend kunna förmedlas på TikTok idag?

Plats: Konstverkstan, plan 4.

Datum:
23 april tisdag kl. 17:00-18:00
30 april tisdag kl. 17:00-18:00
8 maj onsdag kl. 11:00-12:00
14 maj tisdag kl. 17:00-18:00

Pris workshop: 2 500 kr./klass (max 30 pers.)
Pris föreställning: 100 kr./elev
Max antal deltagare: 30
Ålder: För högstadiet och gymnasiet.

Workshopparna leds av Konstverkstans teater- och konstpedagog Sanna Tavares Nordenskjöld. Om ni önskar så kan ni äta medhavd mat i Kulturhuset efter workshopen.

Bokning: konstverkstan@kulturhusetstadsteatern.se