Utställningar

Roy Andersson: Om detta att vara människa

En retrospektiv utställning om ett säreget bildspråk.

Välkommen in i filmskaparen Roy Anderssons scenografiska värld och få en djupgående inblick i hans unika arbetsprocess. Från filmen En kärlekshistoria från 1970, via hyllade reklamfilmer och Guldlejon-vinnaren En duva satt på en gren och funderade på tillvaron, fram till idag.

"Man är ju bara människa … man gör så gott man kan … kämpar för att få lite mat på bordet och ha lite roligt."
/Kalle i Sånger från andra våningen (2000)

Roy Andersson (f 1943) är en av vår tids mest erkända filmregissörer, internationellt omtalad för sitt säregna bildspråk. Hans filmer belyser ämnen som livet, döden, kärlek, vardagen, skuld, och klassamhället. Alltid i en kombination av tragik och komik med hög igenkänning, trots ofta absurda situationer.

Om detta att vara människa presenterar en retrospektiv utställning om Roy Anderssons filmer och konstnärskap under 50 år. Här får du ta del av arbetsmetoden, bildspråket och scenografin och kliva in i scener från Anderssons magiska filmvärld och bakom kulisserna. Utställningen är den största och mest omfattande någonsin och möjliggörs i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern dekorverkstäder.

Fotografiet på Roy Andersson är taget av Johan Bergmark. 

Öppettider

Du kan köpa entrébiljett på plats i Galleri 5 och biljettkassan, eller i förhand här på vår hemsida.

Guidade visningar

Lunchvisningar på onsdagar kl. 12:30-13:00. 

Kvällsvisningar:
21 oktober kl. 18:00-18:30
18 november kl. 18:00 -18:30
9 december kl. 18:00-18:30

Drop-in (ingen förbokning av platser) och visningen ingår i biljettpriset. 

Välkommen till Roy Anderssons värld

Remote video URL

Här får du en förhandstitt in i utställningen och får möta Roy Andersson samt guidas av Maria Patomella, curator och producent, tillsammans med Johan Carlsson, filmproducent och medarbetare till Roy Andersson.

En film av Johan Palmgren.

Om Roy Andersson

Roy Andersson slog igenom med kritiker- och publiksuccén En kärlekshistoria (1970), som belyser ung kärlek i det svenska folkhemmet. Följande film, Giliap (1975) möttes av kritik och Andersson övergick till att uteslutande arbeta fram sina idag ikoniska reklamfilmer. Roy Anderssons bildspråk utvecklades under denna tid och år 2000 hade hans första långfilm på 25 år premiär, Sånger från andra våningen, följt av Du levande (2007), En duva satt på en gren och funderade på tillvaron (2014) och Om det oändliga (2019).

Ibland kan man känna igen en filmregissör genom att se en scen ur en film. Roy Andersson är en sådan filmregissör. Genom hantverket, bilddjupet och tematiken har Roy Andersson utvecklat ett unikt konstnärskap som idag är en självklar del av den svenska film- och kulturhistorien.

Utställningen Roy Andersson: Om detta att vara människa är producerad av Kulturhuset Stadsteatern i samarbete med Roy Andersson och Studio 24.

Recensioner

"Mäktig utställning om filmskaparen Roy Andersson" DN

"Kulturhusets Stadsteaterns stora utställning ”Roy Andersson: Om detta att vara människa” lyckas på ett lika intimt som övergripande sätt ringa in filmskaparens karriär så att man ser den med delvis nya ögon." DN

Läs hela recensionen

"Det finaste i den här utställningen är ett par scenografier som begår nån sorts brechtsk avförtrollning på Anderssons hantverk. Vi får se hur han jobbar med Trompe l'oeil för att skapa stora miljöer i begränsade studiolokaler genom att sudda ut gränsen, eller skillnaden mellan bild och verklighet i bild.  Det är väldigt pedagogiskt och snyggt gjort." P1 Kultur

Läs och lyssna på hela recensionen

"Den första heltäckande Roy Andersson-utställningen kokar pedagogiskt ner filmarens återkommande tematik – kärlek, skuld och social hierarki." SVD

"Här kan man se hur den analoga trickfilmning som Andersson fortfarande använder sig av fungerar i praktiken: besökarna kan ställa sig framför Roys kamera och se sig själva i en typisk gatubild på en skärm. I ett av de små mörklagda visningsrummen loopas dokumentära bilder från arbetsprocessen." SVD

Läs hela recensionen