Om pjäsen
Året är 1911 i en liten svensk stad. Här bor 14-åriga Berta tillsammans med sina föräldrar och syskon, en välbärgad familj som har både hushållerska och husa. En dag flyttar husan Carolin in som inte är lik någon de träffat förut. Hon är självsäker, udda och påverkar hela familjen. Samtidigt är hon tystlåten om sin egen bakgrund och familj. Hon har ett stort intresse för fotografier och kan spendera timmar i familjens fotoalbum. När underliga saker börjar hända i huset och familjen får anonyma telefonsamtal så blir Berta allt mer frågande. Vem är hon egentligen? Regissör Sara Cronberg skapar tillsammans med scenograf Helle Damgård och scenkonstkompaniet Bombina Bombast en magisk föreställning med digitala effekter som involverar scenografi, ljud och ljus. För dramatiseringen står Gustav Tegby.
Recensionscitat
"Uppsättningen är en vacker och spännande inbjudan till Maria Gripes värld, som har så mycket att berätta om samhällets orättvisor och konventioner, haltande moral och mänskliga svagheter." Expressen
"något av en 'compact theater' med handfast regi och skådespeleri." DN
"som så ofta arbetar Bombast med en högintensiv helhet. Scenografi, videoprojektioner, musik och scenerier väver in och ut ur varandra." DN
"Skuggan över stenbänken är en visuell och varmhjärtad novemberklapp för många åldrar, en vid famn med några timmars underhållande teatersaga." DN
"Gustav Tegby låter i sin känsliga och spelbara dramatisering relationerna mellan Carolin, Berta och Roland vara komplexa och föränderliga. Regissören Sara Cronberg har tillsammans med det teknologiskt innovativa scenkonstkompaniet Bombina Bombast och scenografen Helle Damgaard signerat en underbart suggestiv och känsloladdad uppsättning med både spänning och humor." SvD
"Malin Vispes gåtfullt androgyna Carolin är spefull, frimodig och sökande. Johan Marenius Nordahls piggt nyfikne Roland blir störtförälskad. Malin Karlssons Berta är en tryckkokare insnörd i prydlig klänning, sprängfylld av emotioner, på bristningsgränsen i längtan, övergivenhet, misstro, svartsjuka och trofasthet." SvD
"Bahador Foladi gör den förströdde familjefadern som flyr in i sin forskning om mystikern Swedenborg, medan Linn Mildehav som mamman balanserar på en skör tråd av nervös osäkerhet." SvD
"Elisabeth Wernesjö är makalöst rolig som den magnifikt barska och lättstötta (men innerst inne hjärtegoda) Svea, en värdig arvtagerska till alla ampra hushållerskor i svensk film. Alla bär på hemligheter, alla tjuvlyssnar." SvD