Teater

Så nätterna – Fritt efter Shakespeares sonetter

Så nätterna är ett nyskrivet triangeldrama fritt efter William Shakespeares odödliga sonetter. En berättelse om förälskelsens kraft, med svindlande dikt, musik och rörelse. Om att våga falla och samtidigt stå stadigt på sin allra sårbaraste plats. Med Per Öhagen, Beri Gerwise och Wayra Monasterio. Urpremiär 16 februari.

Biljetter

Så varför inte säga:

                                          Hej

 Vi är i livet, och vi är på plats

så säkert som det osäkra kan bli

                                                                  och kröna nuet,

 vad än sker härnäst?

Vilka tankefrön som såtts i nätternas jord ska växa och bli sanningar och ord man inte kan ta tillbaka? Vad ska man ta sig till när man redan blivit så kär att det inte finns någon återvändo?

Mejram, Ros och Viljan förälskar sig, trots att de har så olika sätt att uppleva kärleken, svartsjukan och framtiden. Besatta och drömmande försöker de ta hand om fantasins allra största blomma utan att köra över varandra. 

Så nätterna är ett nyskrivet triangeldrama av Tova Gerge utifrån William Shakespeares Sonetter, vars poesi färdats genom fyrahundra år och fortsätter att slå rot i nya hjärtan.

Föreställningen, i regi av Maria Salah, innehåller svindlande dikt, musik, rörelse och de helt vanliga dråpliga samtal som uppstår när man är så förälskad att man måste kämpa för att skilja på sig själv och den andra. En berättelse om att våga falla och samtidigt stå stadigt på sin allra sårbaraste plats.

Om Maria Salah

Maria Salah är skådespelerska och regissör. Hon har arbetat på Unga Klara, Riksteatern och Kulturhuset Stadsteatern, där hon senast medverkade i Mammorna i regi av Sunil Munshi. Hon debuterade som regissör på Unga Klara med Torget av Athena Farrokhzad. Hon är särskilt intresserad av att utforska det lyriska språkets sceniska möjligheter och leken som läkande.

Om Tova Gerge

Tova Gerge arbetar med text och scenkonst. Så nätterna utgår från hennes svenska tolkning av Shakespeares sonetter (Nirstedt/litteratur 2024). Hon jobbar ofta ihop med kollektivet Nyxxx, senast i Hör så tyst det är som Bibu-nominerades 2022. Som författare är hon just nu aktuell med Fearplay (Albert Bonniers 2024). Som dramatiker är hon intresserad av rytm, lyssnande och hur kärleken omskapar världen.

Medverkande

Om Shakespeares sonetter

Om William Shakespeare

William Shakespeare har skrivit några av den västerländska teaterhistoriens mest berömda och spelade pjäser, som Romeo och Julia och Hamlet. Han arbetade med teater under sent femtonhundratal och tidigt sextonhundratal i England.

På den tiden, precis som nu, var teater något som man gjorde tillsammans med andra. Alla blev inspirerade av vad deras kollegor hittade på, Shakespeare också. Han byggde sina verk på saker som han läst och hört. 

Det som gör Shakespeare så speciell är hans sätt att vända och vrida på orden. Hans texter kan förstås på många olika sätt, och innehåller ordlekar och idéer som folk fortsätter att använda i vår tid för att tänka och skapa konst.

Om Shakespeares sonetter

Förutom pjäser skrev William Shakespeare även dikter, vissa av dem i sonettform. Shakespeares Sonetter är 154 dikter skrivna på ett versmått (jambisk pentameter) som gör att alla dikterna har samma rytm. De har också alltid samma längd. De är fjorton rader långa och rimmar på varannan rad, utom de sista två raderna som rimmar på varandra.

Sonetterna handlar mest om kärlek. Det finns ingen historia riktigt, men man brukar säga att diktjaget växlar mellan att skriva om en man och en kvinna. Mannen och kvinnan verkar också ha en egen relation.

För lärare

Vill du veta mer eller boka?

Hör av dig via mail till: saga.nurmi@kulturhusetstadsteatern.se för att få mer information om föreställningen eller bokning. Biljettpris per skolgrupp är 50kr/elev, medföljande pedagoger har fri entré.

Lärarmaterial

Till varje teaterföreställning kommer ett inspirationsmaterial för lärare så att du tillsammans med din klass kan jobba vidare med upplevelsen och prata om tema och form med eleverna. 

Inför ditt besök

Kom i tid, helst 20 minuter innan. Behöver ni äta matsäck innan eller efteråt så anmäl det i tid, ingen mat och dryck i salongen.

Alla går upp tillsammans vid föreställningens start.

Våra publikvärdar kommer ta hand om eleverna i foajén och under föreställningen, och våra skådespelare är proffs. Det är helt okej att ha reaktioner på det som händer, så länge det inte stör föreställningen.

Om man inte vill vara kvar inne av olika anledningar så följer en publikvärd med en ut och man får vänta nere i foajén.

Ni kan läsa vår teaterordlista inför besöket och titta närmre på vad som finns på en teater och vem som gör vad.

Att samtala om scenkonst

Samtalet om en scenkonstupplevelse kan stranda i ”det var bra” eller ”det var dåligt”. Syftet med att tolka föreställningen och fortsätta samtalet är att ge en djupare förståelse för hur vi själva upplevde föreställningen och varför. Vi kan också få syn på hur olika våra upplevelser kan vara, och vi kan gemensamt komma fram till många olika tolkningar som öppnar vår syn. Målet med att prata om scenkonst är inte nödvändigtvis att förstå pjäsen, utan att förstå oss själva och världen. Du som lärare behöver inte vara expert på scenkonst eller ha förstått pjäsen för att undersöka föreställningen tillsammans med dina elever – du är en åskådare precis som de.

I en scenkonstföreställning är allt du ser resultatet av medvetna val. Det finns en anledning till att scenen ser ut som den gör, till att kläderna och musiken är som de är. Tillsammans skapar de teaterupplevelsen. Därför är det relevant att undersöka de val som gjorts, och prata om vad de väckte i oss.

När man samtalar om scenkonst kan man vara behjälpt av några enkla principer:

  • Vänta med värderingar – tolka hellre än tycka
  • Allt kan tolkas – inget finns av en slump
  • Utgå från dig själv – din upplevelse är det viktiga, inte regissörens eller manusförfattarens avsikt.

Frida Darj
Dramapedagog

Tillgänglighet

Parkering

Det finns fyra parkeringsplatser för personer med nedsatt rörelseförmåga utanför Skärholmens simhall, som ligger mittemot teaterns entré. Adressen dit är Bodholmsgången 10 i Skärholmen.

Rullstol

Publikentrén till Kulturhuset Stadsteatern i Skärholmen ligger på markplan så det är lätt att komma in och ut ur lokalerna.


Rullstolsplatser bokas via kundtjänst på tel: 08-506 20 200. Ledsagare till besökare med funktionsvariation medföljer alltid gratis men måste ha en bokad biljett. 

Hiss

Det finns en hiss mellan de publika våningsplanen. Hissarna har automatiska dörrar.

Ledsagare

Ledsagare har alltid fri entré men måste ha en bokad biljett.

Toalett

Skötbord finns i den tillgänglighetsanpassade toaletten på entréplan.

Garderob

Obemannad garderob finns i foajén.

Syntolkning

Om du är intresserad av en syntolkad föreställning kan du höra av dig till oss så undersöker vi möjligheten.

Textade föreställningar

Istället för textning väljer scenen i Skärholmen att teckentolka föreställningar vid vissa tillfällen, det vill säga vi anlitar en eller flera tolkar. Valet är ur ett barn- och ungdomsperspektiv. Kontakta oss för mer information.

Teckentolkning

Vi strävar efter att vid åtminstone ett tillfälle varje säsong erbjuda teckentolkning av våra föreställningar. Kontakta oss för mer information.

Trailer