Samtal med dramatikern Sivan Ben Yishai
Söndag 28 april, direkt efter föreställningen, cirka kl. 16:40, på Lilla scenen.
Dramaturg Åsa Lindholm håller i ett samtal med regissören Helle Rossing och dramatikern Sivan Ben Yishai. Samtalet hålls på engelska. Fri entré med föreställningsbiljett. I samarbete med Goethe-institutet.
Måndag 29 april samtalar Sivan Ben Yishai med dramaturgen Magnus Lindman på Goethe-institutet. Läs mer om samtalet på Goethe-institutet.
Recensionscitat
"visar att en annan värld är möjlig" DN
"... en fasansfull uppgörelse – som är en fröjd att ta del av ..." DN
"Helle Rossings uppsättning är välspelad och estetiskt tilltalande i allt det groteska …" SvD
"... det är verkligen på tiden att svensk publik får bekanta sig med denna intelligenta dramatiker" Aftonbladet
"Kontrasten mellan det spexiga framförandet och innehållet förstärker det groteska i deras berättelser. Berättelser vars sanningshalt vi alla är smärtsamt medvetna om."´ DN
"Siri Areyuna Wilhelmssons scenografi ger associationer till feministisk döskallegrotta där fem bästa vänner pratar om kärlek, våld, relationer, övergrepp." Aftonbladet
"Men hoppet då? Det återfinns inte minst i själva språket. Ben Yishais text är en fasansfull fröjd att ta del av. DN
"Det är en giftig sång som tillägnas alla män som påverkat deras liv. Som älskat, skammat, hotat, dömt, skadat, kontrollerat och knullat dem. Like lovers do." Aftonbladet
"... ljuset går upp i salongen och kalaset är ett faktum. En annan värld är möjlig." DN
"Ett lyckohjul, där regianvisningar emellanåt snurras fram för att texten ska levereras i olika tonarter – som robot, med rap, på dialekt, med mera – bidrar till en genialisk dynamik som lättar upp denna våldsamma textmassa." Aftonbladet
"Det är ett uppkäftigt och medvetet reclaimande av myten om 'kvinnomonstret' Medusa i en djärv och medveten, fysisk gestaltning. Ett postpatriarkalt brandtal i en rökig, postdramatisk form. En hämndaria efter metoo, i feministisk framåtblickande dialog med historien. Snyggt korsklippt på en antik triumfvagn i gott sällskap med Virginia Woolf, Thelma & Louise – och John Wayne Bobbits kapade penis." Aftonbladet
Medusamyten
Myten om Medusa är en av föreställningens utgångspunkter. Medusa från den grekiska mytologin som våldtas av guden Poseidon och straffas för det. Hon förvandlas till ett monster med ormar i håret och en blick som förstenar. Men straffet blir också hennes vapen. Tills hon krossas.
Detta är Medusas memoarer, en fördjupning av de problem #metoo satte fingret på, där mängder av vittnesmål flöt samman till en enda berättelse om en förhärskande sexistisk struktur. Medusa blir talesperson för den arga, utsatta kvinnans tretusen år gamla minnen av skuldbeläggande, förödmjukelse, internalisering, upprätthållande av en destruktiv självbild, självskadebeteende och glömska. Detta är memoarerna om en kropp som minns allt – även det den försöker glömma.
Like Lovers Do hade urpremiär 2021 på Münchner Kammerspiele, blev uttagen till Berliner Festspieles Theatertreffen 2022 och nominerades 2022 till det österrikiska teaterpriset Nestroy.