Teater

Cyrano de Bergerac

Alexander Mørk-Eidem är tillbaka på Stadsteatern med en ny version av Cyrano de Bergerac – utan näsa. I centrum av detta triangeldrama står Roxane. Den unga Christian är mycket intresserad av henne. Det är också Cyrano, han älskar Roxane. Ändå hjälper han sin rival Christian att vinna hennes hjärta. Varför Cyrano, varför? Med Josefin Asplund, Lancelot Ncube, Alexander Lycke, Kayo Shekoni m.fl.

Biljetter

Christian älskar Roxane, det gör även Cyrano. Roxane i sin tur vill ha den unge, vackre Christian men är inte särskilt imponerad av hans sätt att uttrycka sig, hon vill ha känslor och poesi. Cyrano har talets gåva, men inte självförtroende nog att uttrycka sina känslor för Roxane. Istället jonglerar han med orden och bokstavligen lägger dem i Christians mun så att det som inte får hända faktiskt blir verklighet. Cyrano är snabb i käften, han är smart, han kan slåss, han är coolast i stan – men han mäktar inte med att se en kvinna i ögonen och säga att han älskar henne. Varför Cyrano, varför? 

För första gången på Stadsteatern ser vi Josefin Asplund (Snöänglar, Top Dog, Vikings), Lancelot Ncube (Kalifat, Normala människor) och artisten, programledaren och skådespelaren Kayo Shekoni (Afro-Dite, Fångarna på fortet, En druva i solen på Riksteatern). Titelrollen görs av Alexander Lycke som Stadsteaterns publik känner igen från Hair och De Tre Musketörerna. På scenen ser vi en stor ensemble med många välkända ansikten som Shebly Niavarani,  Leif Andrée och Gerhard Hoberstorfer.

Alexander Mørk-Eidem är tillbaka på Stora scenen med Martin Crimps nyskrivna version av Cyrano de Bergerac. Dramat är baserat på Edmond Rostands rimmade pjäs men har iklätts en modern spoken word kostym som i denna uppsättning blandar fri vers och beats med influenser från 1600-talet i en snabb och rapp berättelse om självkänsla och ordets makt.

Martin Crimps pjäs Cyrano de Bergerac hade urpremiär på Playhouse Theatre i London 2019 och gjorde succé på National Theatre i London med James McAvoy i titelrollen.

Recensionscitat

"Alexander Mørk-Eidem gör det igen." DN

"Befriande uppkäftigt när 1600-tal blir spokenword." SvD

"Alexander Mørk-Eidem är tillbaka på Kulturhuset Stadsteatern med ännu en genialt lekfull klassikertolkning." SvD

"… helgjutet ensemblespel … Det är ungt, argt, mycket roligt – och en aning sorgligt på slutet. Allt som teater kan, och ska vara." SvD

"… Alexander Lycke är den självklara frontfiguren. Hans Cyrano har intensiv energi, vibrerande oförlöst ilska och övertygande ambivalens." DN

"… Christian, fint framställd av Lancelot Ncube." Aftonbladet

"… uppsättningens tolkning av Roxane (Josefin Asplund) ger ... intelligens, egenhet och personlighet." Kulturbloggen

"Kayo Shekoni går här från klarhet till klarhet, tydlig och stark på scenen. Isabelle Kyed är underbart cool som präst, Carlos Romera Cruz låter sin aktör njuta av cross-dressing. Shebly Niavarani är underbart rolig och självklart säker och blir ett slags conferencier som styr det metateatrala. Som absolut grund för hela uppsättningen är beatboxrytmerna från Mattias Ümit Yilbar Norgren, makalös på att skapa basgångar och ljudeffekter. Cyrano är inte bara en teateruppsättning, det är också en konsert med spokenword-känsla." DN

"Det är i ensemblen guldkornen finns: deras körsång och musikaliska små upptåg. Kayo Shekonis gråterska och alla upptänkliga beats från Yilbar-Norgrens mikrofon. Med mig hem tar jag särskilt minnet av Carlos Romero Cruz komiskt överspända Hamletmonolog, Gerhard Hoberstorfers grymme de Guiche och Shebly Niavaranis explosiva Ligniére." Expressen

"Alexander Mørk-Eidems återkomst till Kulturhuset Stadsteatern med Cyrano de Bergerac blir en storslagen hemmafest, en föreställning som under tre timmar lyckas hålla spänningen vid liv. En uppvisning i språkets kraft och omöjlighet." DN

"En av Alexander Mørk-Eidems storheter som regissör är förmågan att skapa en egen värld där alla i ensemblen verkligen spelar i samma pjäs och "vet något" tillsammans. Så även här, när han tar sig an Cyrano de Bergerac." DN

"ljussättningen blir en magisk agent. Tobias Hagström-Ståhl skapar ridåer, skogar och pelarsalar av ljusriggar." SvD

Bilder
Medverkande

Introduktion med Magnus Lindman, översättare

Remote video URL

I föreställningen framförs utdrag ur följande musik:

Conga - Gloria Estefan

Gospel - MarchFourth Marching Band

Words - F.R. David

Hip Hop Hooray - Naughty By Nature

Nattens Bråk - Yilbar Norgren/Lycke/Lindman

True - Spandau Ballet

Sorrow: II - Lento E Largo - Tranquillissimo - Henryk Górecki, Colin Stetson (Bara introackord ur denna)

Khanoom Gol - EBI