Samtal & debatt

Välkomstkväll och samtal med Stockholms stads fristadskonstnärer

Den 6 december 2021 arrangerade Stockholms stad och Kulturhuset Stadsteatern en välkomstceremoni och samtal på scen med de två nya fristadskonstnärerna – irakiske poeten och journalisten Mizar Kemal och afghanska kultur- och människorättsaktivisten Zahra Hussaini.

Om fristadsprogrammet

Kulturutövare världen över blir förföljda, hotade och fängslade för att de brukar sin yttrandefrihet. Stockholms stads Fristad, som Kulturhuset Stadsteatern ansvarar för sedan 2012, innebär att två av dessa får ett månadsstipendium och en bostad i upp till två år.

Med Kulturhuset Stadsteatern som bas finns ett nätverk som kan ge nya vägar att uttrycka sig, samtidigt får stadens kulturarbetare en ny kollega med nya impulser. Kulturhuset Stadsteatern är sedan länge en scen för det fria ordet, ett fredat rum där yttrandefriheten diskuteras och praktiseras. Stockholm är medlem i det internationella fristadsnätverket ICORN – International Cities of Refuge och har varit en fristad sedan 1998.