Programserie om Lars Norén våren 2021

Medverkande: Eirik Stubø, Ulrika Josephson, Katarina Ewerlöf och Kristofer Kamiyasu.

Den 18 februari – på dagen 10 år efter premiären av Stillheten på Stockholms stadsteater – inleddes en programserie om Lars Noréns betydelse som dramatiker, regissör, kollega och teaterchef, med läsningar ur Noréns pjäser.

Program 18 februari

Medverkande: regissören Eirik Stubø, producenten Ulrika Josephson, skådespelarna Katarina Ewerlöf och Kristofer Kamiyasu, som båda medverkat i flera Norénuppsättningar.

Moderator: Fanny Boëthius, dramaturg Kulturhuset Stadsteatern.

Eirik Stubø har utöver Stillheten satt upp dessa av Noréns pjäser: Rumäner på Rogalandteater (1998), Vinterförvaring på Nationaltheatret i Oslo (2003) och Och ge oss skuggorna på Dramaten (2015). Stubö arbetade även på Riks Drama under Lars Noréns ledning.

Ulrika Josephsson är en av dem som arbetat närmast Lars Norén, som chefsproducent för Riksteaterns Riks Drama, VD för Folkteatern i Göteborg och med Lars Noréns internationella samarbeten.

Katarina Ewerlöf har bland andra medverkat i Stillheten (2011) och Tobias Theorells uppsättningar av Natten är dagens mor/Kaos är granne med gud (2007) på Stadsteatern.

Kristoffer Kamiyasu har jobbat med Lars Norén som dramatiker och regissör i Kyla som spelades 2002-2003 på Riks drama och turnerade i Sverige och Europa. På Riks drama var då Ulrika Josefsson producent. Kristoffer var också med i 3.31.93.

Se programmet

Remote video URL
Läs mer

Lars Norén var starkt bidragande i utvecklingen av Stockholms stadsteater som en spelplats för nyskapande och samtida dramatik. Han Stadsteaterdebuterade i början av 1980-talet med de uppmärksammade uppsättningarna En fruktansvärd Lycka (i en takvåning på Sveavägen 59) och Underjordens leende, båda i regi av Suzanne Osten. Därefter följde Demoner i regi av Carsten Brandt. Under följande decennier märks Vilstolen i regi av Christian Tomner, De saknade i regi av Björn Melander och Tyst musik i regi av Lennart Hjulström. 2011 kom Eirik Stubøs uppmärksammade iscensättning av Stillheten. På senare år har regissören Sofia Jupither satt upp flera av Noréns nyskrivna pjäser på Stockholms stadsteater: 3.31.93Vintermusik och Episod.

– Noréns pjäser får oss att känna att det finns ett språk bortom orden, att det utspelar sig något avgörande men ogripbart mellan oss människor, och att teatern är platsen för att utforska och för några korta ögonblick omfatta detta ogripbara. Mitt första möte med Lars Noréns dramatik ägde rum när jag som barn såg en av hans pjäser. Det blev en outplånlig teatererfarenhet eftersom föreställningen gav nyckeln till ett mänskligt universum som jag ännu inte fått tillträde till. Idag tror jag att min starka upplevelse inte bara hade att göra med att jag själv var ett barn som fick inblick i vuxnas liv, utan att den omvälvande erfarenheten helt enkelt handlar om det som gör Lars Noréns dramatik så storartad, säger Maria Sid, teaterchef Kulturhuset Stadsteatern.

När