Musik

Sveriges Radios Symfoniorkester och Kulturskolans orkesterskola/El sistema - Blåskonsert

För en kväll gör en blåsorkester från Kulturskolan orkesterskola/El sistema i Bredäng och Fagersjö en minnesvärd konsert i samarbete med en träblåskvintett från Sveriges Radios Symfoniorkester. Välkomna in den 12 april!

Upplev en kväll i blåsmusikens tecken under en konsert med Kulturskolans orkesterskola/El sistema och en träblåskvintett från Sveriges Radios Symfoniorkester! Orkesterskolan med unga musiker från Bredäng och Fagersjö inleder konserten. Därefter tar träblåskvintetten med Anders Jonhäll (flöjt), Bengt Rosengren (oboe), Niklas Andersson (klarinett), Henrik Blixt (fagott) och Hans Larsson (horn) vid. Denna träblåskvintett har till konserten valt ut några av sina personliga favoritstycken. Toner i rasande fart, smäktande partier samt klanger som använder sig av träblåskvintettens hela register utlovas och i de stycken som spelas hörs bl a danser från Ungern och Rumänien, hickande engelska sjömän, kända melodislingor och en massa humor.

Om Kulturskolans Orkesterskola/El Sistema
Kulturskolans orkesterskola/El Sistema är en orkesterskola som finns i hela Stockholm; från norr till söder med verksamhet i stadens förorter. Unga lär sig att spela instrument och får spela i olika orkestrar. De yngsta är sex år gamla och de äldsta 18. Totalt knappt 2000 unga spelar idag ett instrument med orkesterskolan.