Till Facebook-event
Med sina gemensamma improvisationer sammanflätar de olika traditioner och skapar en stark musikalisk magi där deras enastående teknik på ett paradoxalt sätt tar lyssnaren till en plats bortom det världsliga. Kalhor har vid ett tillfälle sagt att målet är att försvinna in i musiken och nå bortanför denna värld, till en annan dimension. I deras melodier kan vi ana vad denna andra värld skulle kunna vara.
Kayhan Kalhor är en internationellt hyllad virtuos på kamancheh (spikfiol), som genom sina många musikaliska samarbeten har bidragit till att popularisera persisk musik i väst och är en kreativ kraft på dagens musikscen. Hans framträdanden med traditionell persisk musik och många samarbeten har lockat publik över hela världen. Han har studerat musiken i Irans många regioner, i synnerhet i Khorason och Kordestan, och har turnerat världen över som solist med olika ensembler och orkestrar, däribland New York Philharmonic och Orchestre National de Lyon.
Erdal Erzincan, en lärjunge till den legendariske Arif Sağ, är en av de mest välkända folkmusikerna i sin generation i Turkiet. Han föddes i Erzurum 1971 och blev tidigt intresserad av regionens folkmusik. År 1985 flyttade han till Istanbul för att studera vid Istanbuls konservatorium och Arif Sağs musikskola. Erzincan har gjort ett stort antal inspelningar, både som soloartist och som ackompanjatör, varav några har blivit bästsäljande album. Bland hans samarbeten märks konserter med Arif Sağ och Kolns filharmoniker samt med Ambassade Symphony Orchester Wien (en ensemble inom Wiens symfoniorkester). Erzincan har uppträtt och undervisat över hela världen och grundade Bağlama Music Academy i Istanbul där han leder en bağlama-orkester bestående av sina studenter. Han har gjort två inspelningar på skivbolaget ECM med Kayhan Kalhor.
Instrumenten
Kamancheh eller spikfiolen, det uråldriga stråkinstrumentet från Iran, är förfader till de flesta stråkinstrument i Asien och Europa. Den har en liten urholkad mage av valnöts- eller mullbärsträ med ett tunt sträckt skinnöverdrag och en koniskt formad hals. Den moderna kamancheh har fyra strängar, i allmänhet stämda i fjärdedelar eller femtedelar, och hålls vertikalt.
Bağlama
Om ett enda instrument skulle representera anatolisk folkmusik skulle det vara bağlama, en luta som också är känd under den generiska termen saz som bokstavligen betyder "instrument". Bağlama, som används vid religiösa ceremonier och i folkmusik, är en päronformad plockad luta som finns i olika storlekar och med varierande antal strängar. Aleviternas favoritinstrument (en sufisk sekt i Turkiet och landets största religiösa minoritetsgrupp) har tre strängar som är arrangerade 2-2-3. Det kan stämmas i fjärdedelar eller kvinter men det finns ett antal andra stämningar. Kroppen på den moderna bağlama är gjord av enbärsremsor med en klangbotten av gran och en greppbräda av kelebek-lövträ.