Klarabiografen

Painting the Modern Garden – Monet to Matisse

För de stora mästarna har trädgården alltid ansetts som en källa till inspiration och motiv för färger, ljus och atmosfär.
Claude Monet ses som den ultimata trädgårdsskildraren, men även andra storheter som van Gogh, Pissarro, Matisse och Sargent använde dem som motiv för sina mest kända verk.

2016 samlades dessa mästerverk vid The Royal Academy i London för utställningen ”Painting the Modern Garden”.

Denna förtrollande film tar er med på en magisk resa från gallerierna och ut i trädgårdarna; till Giverny, Seebüll och andra fantastiska platser som älskades av konstnärerna. Vi får upptäcka hur konstnärer vid sekelskiftet utformade och odlade sina trädgårdar för att utforska samtida utopiska idéer kring motiv, färg och form.

Som Monet sa; ”måleri och trädgårdsarbete är det enda jag duger till”.
Detta är den perfekta filmen för konst- såväl som trädgårdsälskare!

“A ravishing joy from start to finish.”    The Guardian

“Mesmerizing”     The Herbarium Project

“The film adds detailed views of the canvases, tours of otherwise inaccessible artist’s gardens and interviews with modern artists”    Homes and Antiques

Information:

I intilliggande Teaterbaren finns fullständiga rättigheter, allt som handlas där är tillåtet att ha med sig in i salongen under evenemanget.

Originaltitel: Painting the Modern Garden – Monet to Matisse
Regissör: David Bickerstaff
Genre: Konstdokumentär
Språk: Engelska
Längd: 93m
Produktionsland och år: Storbritannien, 2016

Insläpp 15 minuter före filmstart. Ingen reklam, filmen börjar på utsatt tid.

För frågor om biljetter och evenemang, vänligen kontakta:
kundtjanst@kulturhusetstadsteatern.se

För frågor om samarbeten och uthyrningar, vänligen kontakta:
hanna.karlsson@kulturhusetstadsteatern.se

Följ oss i sociala medier!
Facebook: facebook.com/klarabiografen
Instagram: kulturhuset_klarabiografen