Dans

Master of Dance

Master of Dance är en dans-stand up med Fredrik Benke Rydman, baserat på ett manus av Martin Luuk i nära samarbete med Benke. Med humor, allvar och starka visuella koreografier bjuds publiken på en annorlunda upplevelse med både dans och teater. Regi Jörgen Thorsson.

Biljetter

Om föreställningen

Publiken behandlas som blivande dansare och under föreställningens gång kommer Benke att skapa en unik koreografi efter instruktioner som ges av publiken. Han kallar sig själv Master of Dance och när du sett föreställningen kommer du kanske till och med känna dig redo att söka jobb som dansare.

Manus är skrivet av Martin Luuk och Benke i ett nära samarbete och med humor som vapen ger de sig på att bryta ner det koreografiska arbetet i sina minsta beståndsdelar. Föreställningen byggs upp som en masterclass där Benke efter många år som dansare, koreograf och regissör delar med sig av alla hemligheter från dansvärlden. Men lugn i bänkraderna, ingen publik dansar på scenen. Det gör bara Benke.

Just nu är Benke aktuell på Kulturhuset Stadsteatern med Matilda - the musical som han både regisserat och koreograferat och senare i vår som koreograf i En midsommarnattsdröm.

Recensionscitat 

"När han dansar finns inte tid. Rummet försvinner och det är bara han, Master of Dance, Fredrik Benke Rydman." Påscen.se

"Ett riktigt mästarprov i konsten att underhålla, släppa loss och se vart det bär." SvD

"Mästarprov" SvD

"Egocentriskt reflekterande dans-ståupp" SvD

"Mer stand up än dansteater." DN

"I rasande fart kör hans kropp igenom alltifrån breaking till balett. Imponerande och kul!" SvD

"Imponerande och kul" SvD

"Premiärpubliken vrider sig av skratt" DN

"Genial Fredrik Benke Rydman" Kulturbloggen.com

"Jag har sällan skrattat så mycket på en dansföreställning, så det är lika delar teater och dans, kryddat med massor av humor." Kulturbloggen.com

Om Fredrik Benke Rydman

Utbildad vid Balettakademin i Stockholm (1994-1997). Under skoltiden reste han flera gånger till Los Angeles för att träna och lära sig mer om  Hip Hop. Direkt efter examen grundade han Bounce Streetdance Company tillsammans med några vänner.  Gruppen var verksam under 13 år mellan 1997-2010 och blev ett dansfenomen i Sverige där den sista föreställningen sålde ut Globen 5 gånger (54 000 personer) under en helg. Bounce turnerade även flera gånger i Europa med produktioner som Bounce och Gökboet/Insane in the Brain.

Sedan 2009 har Fredrik arbetat som koreograf och regissör. Som dansare har han också haft möjlighet att arbeta inom många områden vid sidan av hiphop. Cullbergbaletten tillsammans med kommersiellt TV-arbete har vidgat hans vision, och det återspeglas också i hans koreografiska arbete.

Bland annat har han gjort egna tolkningar av klassiska baletter som Svansjön och Nötknäpparen.  Uppsättningarna har haft kontroversiella teman och har blandat modern och nyskriven musik med den klassiska.

För Göteborgs operahus skapade han en version av Eldfågeln med mer än 100 dansare på scen. På Stockholms Stadsteater satte han upp Våroffer och där koreograferade han en industri-robot i en duett.

Han har koreograferat musikaler som West Side Story, Cabaret, Oliver, Fack Ju Göthe och Romeo och Julia samt regisserat och koreograferat världsartister som Aviici och Robyn. Han har även haft uppdrag som creative director för Eurovison Song Contests Interval Acts där hans koreografi The Grey People blev mycket hyllad.

Som regissör har han gjort Macbeth, Because Im wort it, Oliver och Ingemar Bergmans Det sjunde inseglet samt Jesus Christ Superstar som arenaproduktion 2022 med Salo och Jöback i titelrollerna. Just nu är han aktuell med Flickan med svalestickorna på Uppsala Stadsteater.

Fredrik fick Teaterkritikernas pris 2021 samt den fina utmärkelsen Benois De la Danse 2019.  Slutligen organiserade han den världsberömda flashmoben för Michael Jackson redan 2009.

Medverkande

Mat & dryck

Teatermiddag

Flera av Kulturhusets restauranger erbjuder specialkomponerade middagar i samband med föreställning. 

Restaurang ARTES – meny och bordsbokning
Restaurang Teaterbaren – bordsbokning

Inför besöket

Kom i god tid innan föreställningen börjar, gärna minst en halvtimme, då hinner du hänga av dig i garderoben, hitta din plats och kanske äta och dricka något. 

Ryggsäckar, väskor och påsar större än 30 x 20 cm. (ca. ett A4-ark) samt större ytterkläder får inte tas med in i salongen.  

Garderoben på Entréplan är öppen i samband med föreställning.