×
En del av Stockholms stad
Teater
Salongen
Foto: Bo Söderström

Arkiverat evenemang:

Salongen


Under Fontänen


100 ÅR AV DEMOKRATI I SVERIGE – SPELAR VI PÅ LIKA VILLKOR NU?

Vår berättelse tar sin början i ett vardagsrum. En stum flicka som är sex år sitter i sin pappas knä och lär sig spela piano. Musiken ger flickan tillträde till tonernas värld och till det talade språket. Sakta börjar hon spela och prata.

Flickan blir vuxen, blir musiker, blir kvinna. Konstnär eller mor, hemmet eller världen? 1800-talets idévärld klyver hennes liv, ber henne välja. Mellan dessa skilda spår är salongen en fristad. Ett offentligt rum i den privata sfären. En scen för professionellt arbete. En tillfällig gränszon som utmanar och osäkrar.

Och nu då? 100 år har gått sedan Sverige blev demokrati. Spelar vi på lika villkor nu? Hur påverkas konstnärligt skapande av omvärldens gränser och urval av roller? Om gränserna kunde upplösas så att vi en gång kunde spela allt – skulle vi vara fria då?

Varför Salongen?

Projektet Salongen föddes i en nyfikenhet inför att utforska vad det historiskt har varit och i samtiden är att vara skapande kvinna. I salongskulturen fann Lina Weber Ekdahl, Karin Haglund och Hedvig Ljungar ett andrum i 1800-talets i övrigt stenhårda uppdelning mellan det privata och offentliga. För många kvinnliga tonsättare var salongen det enda rum där de kunde framföra sin musik för publik. En plats för konstnärliga experiment och oväntade möten.

Sigrid Hjerténs målning Ateljéinteriör blev en språngbräda för deras samtal om kvinnorollens många ansikten: hora/madonna, mamma/älskarinna, människa/konstnär. I målningens förgrund ser vi salongskvinnan/konstnären Sigrid. I bakgrunden sitter hon i soffan mellan två män. I högra hörnet ser vi Sigrids son som en påminnelse om mammarollen. Hur påverkas konstnärligt skapande av omvärldens förväntningar? Väljer vi själva våra roller? Om gränserna kunde upplösas – skulle vi vara fria då?

Verk

  • Alice Tegnér (1864–1943) Sonat i a-moll
  • Amanda Maier (1853–1894) Sex små stycken för violin och piano – Allegretto con moto
  • Edvard Grieg (1843–1907) Sonat nr 3 i c-moll – Allegretto espressivo alla Romanza
  • Fanny Mendelssohn (1805–1847) Character Pieces i Ess-dur – Allegro molto vivace ma con sentimento
  • Rebecca Clarke (1886–1979) Sonat för viola och piano – Impetuoso
  • Elfrida Andrée (1841–1929) Två romanser – Larghetto
  • Lili Boulanger (1893–1918) Nocturne och Cortège

 

KAROLINA WEBER EKDAHL - VIOLIN OCH VIOLA

Utbildad vid musikhögskolorna i Malmö, Stockholm, holländska Utrecht och vid Edsbergs Musikinstitut. Spelar regelbundet med samtliga stora orkestrar i Sverige, på teatrar och musik-dramatiska scener. Har flera kammarensembler och en förkärlek för tidig musik.

KARIN HAGLUND - PIANO

Utbildad vid Edsbergs Musikinstitut och Sibelius-Akademien i Helsingfors. Frilansar som konsertpianist och romansinterpret och framträder regelbundet med den svenska sångareliten. Samarbetar även med Kungliga Operan. Gav 2014 ut albumet Le désir de Coeur med musik av bland andra Fanny Mendelssohn.

HEDVIG LJUNGAR - TEXT & KOSTYM

Kulturskribent och redaktör med uppdrag för bland annat Kungliga Operan, Norrlands-Operan, Fokus och Opus. Debuterade som 20-åring med ungdomsboken På spaning med Hedvig – frihet, jämlikhet och rakade ben (LL-förlaget). Även utbildad och verksam scenograf/kostymör.

MARTIN HASSELGREN - REGI

Utbildad mimare och rörelseregissör som sedan snart 20 år arbetar som aktör, regissör och teater-pedagog. Martin har skapat ett flertal konsert-föreställningar i samarbete med musiker i Norge och Sverige.

 

 

Information

Scen

Under Fontänen

Speltid

0:55 h, ingen paus

Premiär

24 januari 2020

Pris

  • Ordinarie:240 kr

Taggar

(klicka för att filtrera i kalendern) Teater, Soppteatern

Just nu inga föreställningar inlagda