×
En del av Stockholms stad
Teater
Hannah Ohlsson och Dan Ekborg i Chicago. Premiär på Kulturhuset Stadsteatern, Stora scenen 19 september 2014.
Foto: Petra Hellberg

Glamour, dekadens & skitighet

Kostymerna till Chicago är designade av Lars Wallin, en av Sveriges främsta couture-designers. Inspirationen har hämtats från 20-talet, då musikalen utspelar sig.

- Kläderna ska ge en känsla av 20-tal, men jag följer det inte slaviskt. Det blir så lätt maskerad, jag vill att det ska kännas på riktigt. Men det var vågat och ekivokt då, det hände mycket med kläderna, korsetten försvann och underkläderna fick börja synas. Underkläderna är också en slags grunduniform här, mer eller mindre synliga under andra kläder – det blir lekfullt.

En annan inspirationskälla har varit Bob Fosse själv.

- Jag älskar hans film Sweet Charity och även Cabaret med Liza Minelli. Det är glamour, men där finns också en dekadens och en skitighet som jag har tagit fasta på.

Ett signum för Lars Wallin är hans noggrannhet i valet av material, något som även gäller arbetet med Chicago.

- Jag har lagt mycket tid på att hitta rätt material, för att hitta det där lite dammiga, som om det är från en svunnen tid. Även när det gäller dekorationerna. Det får inte kännas för nytt, då blir det just maskerad. Och det är mycket detaljer, jag är detaljfreak, in i minsta knapp. Mycket syns inte på håll, men det ger ändå en känsla av äkthet.

Allt på scen är inte sytt nu, men Lars Wallin har lagt lika mycket tid på att plocka kläder i förråden och sy om. Det som slagit honom i arbetet är att, till skillnad från när man gör kläder för en privatperson, så är det så många yrkesgrupper som alla arbetar tillsammans på en teater.

- Tack vare att ateljéerna har en sådan teknisk erfarenhet, till exempel, har jag kunnat koncentrera mig på det visuella. De har guidat mig när det gäller korrigeringar som behövts inför snabba byten, eller behov som dansarna har för att kunna röra sig ordentligt.

Om Lars Wallin

Lars Wallin startade sin egen ateljé 1990, direkt efter utbildningen på Beckmans. 1995 tilldelades han det prestigefyllda modepriset Guldknappen. Lars Wallin har gjort sig känd för sina stilsäkra och dramatiska festklänningar, ofta inspirerade av fransk 50-talscouture och Hollywoodglamour, och bl.a. kronprinsessan Victoria har burit hans design. Han har genom åren även gjort en hel del scenkläder och -kostym. Hans allra första kostymdesign var till en föreställning om Mae West på Kilen 1995, som Roine Söderlundh gjorde koreografin till. Nu gör de Chicago ihop.

Tillbaka till pjässidan >