×
En del av Stockholms stad

Katrine Helmersson - Pochoir

SKULPTURHÖSTEN FORTSÄTTER MED EN ”MITT I KARRIÄREN” UTSTÄLLNING

Katrine Helmersson har gjort sig känd för att betona det estetiska i en tid när ingen
annan gjorde det och vågade sig på att utforska teman som ”det kvinnliga” och ”eros”
med inspiration från franska filosofer som Julia Kristeva och Jacques Lacan. Idag har
hon fördjupat sitt etnografiska intresse och vävt in influenser främst från Västafrika i sin konst. Vernissage den 15 november.

 

– Katrine Helmersson har alltid gått sin egen väg, säger Marianne Lindberg De Geer. När vi andra hängav oss åt postmodernism på 1980-talet behöll hon sin integritet och egna uttryck som en klassisk skulptör som stått vid sidan av sådana begrepp och strömningar. Därför är det intressant att visa henne i samband med vår andra skulpturutställning I LIKE IT! WHAT IS IT?

– På Kulturhuset finns en lång tradition av att visa upp kvinnors konstnärskap med stora separatutställningar i våra gallerier. Listan är lång och creddig med namn som Louise Bourgeois, Sally Mann och Yoko Ono. Det vill jag, som chef för konst och design, självklart fortsätta med, menar Marianne Lindberg De Geer.

– Idag har Katrine Helmersson fördjupat sitt etnografiska intresse och vävt in influenser främst från Västafrika i sin konst, säger Ulrika Sten, curator. Helt nya textila skulpturer med inspiration från Mali visas tillsammans med tidiga verk i material som päls, trä, brons och silver. Med den här mitt-i-karriären-utställningen ger vi en unik inblick i 25 års produktion av en av Sveriges mest säregna skulptörer. Redan vid entrén visas en rekonstruktion av skulpturgruppen La Société Phallocentrique, 1992, som ursprungligen var placerad i bokskogen i Wanås skulpturpark.

Till utställningen har Handarbetets vänner tagit fram titelverket, den textila skulpturen Pochoir, 2014.
– Det här är ju ingenting som gjorts förut, säger Lotta Ahlvar, VD Handarbetets vänner. Tillsammans med Katrine Helmersson, fem olika sömmerskor och en repslagare har vi tolkat känslan och intentionen i verket. Hur skulle vi översätta den där ringlade leran (som man kan se i den tidigare bronsskulpturen Ariadne/Mont Rouge, 2007 till textil?

– Och hur skulle verket bäras upp? Vi hittade svaret hos en repslagare på Skeppsholmen, så nu fylls våra lokaler av en underbar doft av tjära. Bazintyget som används i skulpturen är en historia i sig, med bomull från Afrika som vävts i Europa, sedan transporterats tillbaka till Mali för att färgas, först rött sen svart, och sedan vaxas med en handmortlad nöt. Pochoir är en helt handsydd skulptur, som magnifik och jättelik haute couture, avslutar Lotta Ahlvar.

Utställningens titel, Pochoir, är lånad från franskan och betyder tomrum, ficka eller brist. Katrine Helmerssons skulpturer har ofta franska titlar och verken kan anspela på teman och tankegods från filosofer som Julia Kristeva och Jacques Lacan. Teman som åtrå, begär, det kvinnliga eller en frånvaro. Titeln Pochoir kan tolkas existentiellt, den berör en ursprunglig brist eller längtan.


Katrine Helmersson är född 1958 i Enköping och är idag verksam i Stockholm och Paris. Hon examinerades från Kungliga Konsthögskolan 1990.

15 november 2014 - 1 februari 2015,  Galleri 3

För mer information kontakta:
Pia Keller, tel: 08-506 20 217 eller 0739-730 217
pia.keller@stadsteatern.stockholm.se

Pressbilder